3 bijzondere horecazaken: Van Berkel Hospitality

18 februari 2022

Eigentijds, uniek en gastvrij. Drie woorden waar Alco en Evelyn van Berkel, eigenaren van drie bijzondere horecazaken, dagelijks invulling aan geven. De passie voor het horecavak en creatief ondernemerschap hebben mede geleid tot het succes van Van Berkel Hospitality. Dit jaar vieren ze het 250-jarig bestaan van Landgoed Hotel & Restaurant Carelshaven. Alco vertelt hoe ze zijn gegroeid van één tot drie zaken, wat elke zaak uniek maakt én over hun aanpak voor succesvol ondernemen.

Van droom tot werkelijkheid

In 2014 begon het avontuurlijke ondernemerschap met de overname van Landgoed Hotel & Restaurant Carelshaven in Delden. Na een flinke verbouwing van een halfjaar waren ze klaar om gasten te ontvangen. Drie jaar later kwam daar Oranjerie Ruurlo bij, gelegen op Landgoed Kasteel Ruurlo. En uiteindelijk werden ze in 2019 eigenaar van De Zwaan Delden. “We zijn hard gegroeid in de afgelopen jaren. We begonnen bij Carelshaven met acht medewerkers en hebben nu 100 medewerkers rondlopen bij onze drie zaken tezamen.”

“Het zijn alle drie unieke zaken met een bijzondere geschiedenis. Bij Carelshaven komen onze gasten voor culinaire verwennerij. De combinatie met het hotel zorgt dat gasten onbezorgd kunnen genieten van een avond of een paar dagen uit. Daartegenover komt het ‘huiskamergevoel’ juist naar boven bij De Zwaan. We hebben gemerkt dat de beide zaken in Delden elkaar aanvullen; wat de één niet biedt, biedt de ander wel. De Oranjerie is uniek door de ligging bij het kasteel. De openingstijden van het restaurant hebben we op het museum aangepast. In het weekend zijn we bij de Oranjerie vooral druk met bruiloften en partijen. De komende periode zitten we helemaal vol. Het landgoed is een geliefde trouwlocatie.”

  

250-jarig jubileum Carelshaven

Dit jaar bestaat Carelshaven 250 jaar. De gelijknamige schippersherberg werd in 1772 door de toenmalige eigenaar van het landgoed gebouwd. Een bijzonder jubileum wat ze in Delden niet onopgemerkt voorbij laten gaan. “18 mei is het officieel zo ver, maar we vieren het 250-jarig bestaan het gehele jaar door met verschillende activiteiten, zowel op locatie als daarbuiten. Je moet hierbij denken aan een personeelsfeest of een jubileumarrangement voor gasten. Ook gaan we een eigen magazine uitbrengen, gevuld met content over de geschiedenis, interviews en leuke activiteiten in de buurt.”

‘Hospitality’ als kernwaarde

Aandacht voor gastvrijheid speelt een belangrijke rol voor Alco en de rest van het team. Dit blijkt niet alleen uit de bedrijfsnaam, maar komt terug op alle vlakken. “Bij ons is geen dag hetzelfde. Toch proberen we elke dag weer, voor alle gasten, dezelfde hoogwaardige service te bieden”, aldus Alco. In 2021 mocht hij zich gastheer van het jaar noemen. Een mooie erkenning door collega-restaurateurs van JRE Nederland. “De benoeming kwam erg onverwachts. Het is fijn om te ervaren dat je onderneming er op een positieve manier uitspringt. Onze gasten waarderen de Twentse gastvrijheid. Maar daar ben ik niet alleen verantwoordelijk voor. We doen het met het hele team.”

Altijd vernieuwend en relevant blijven

“Om relevant te blijven, proberen wij ons zo goed mogelijk aan te passen aan de wensen van gasten. Het blijven optimaliseren en vernieuwen van de zaken en de service die wij bieden hoort daar bij. Onlangs hebben we de keuken van Carelshaven verbouwd. We gaan daar werken met digitale bar- en keukenschermen om het proces van bestellen tot bereiden nog efficiënter te maken.

Op het terras hebben we al goede ervaring met geautomatiseerd werken. De bediening neemt met handhelds bestellingen op en blijft bij onze gasten op het terras. Runners serveren vervolgens de drankjes en gerechten. Gasten hoeven hierdoor nooit lang te wachten op een medewerker. Daarnaast maken we voor onze zichtbaarheid actief gebruik van social media en online marketing. Zo hopen we dat ook toekomstige gasten ons weten te vinden.”

Plannen voor de toekomst

Na drie succesvolle zaken is het de vraag wat het volgende succesverhaal wordt. “We zijn in 5 jaar tijd gegroeid van één naar drie ondernemingen. Op het moment hebben we nog geen plannen om uit te breiden. Ondernemen is naast werk mijn hobby en het moet wel leuk blijven. Corona heeft ons mede doen beseffen wat we hebben en daar willen we voorlopig volop van genieten. Maar dit betekent niet dat we in de toekomst geen nieuw avontuur zullen aangaan. Als eigenaar van drie horecazaken in mooie historische panden is het onder meer onze taak om de panden te conserveren en, op een dag, de sleutel door te geven.”

Net als Van Berkel Hospitality geautomatiseerd werken? We denken graag met je mee.