Automatisering zorgt voor extra rust en service in de pannenkoekenhuizen van Kees Haalboom

18 september 2020

Op zijn vijftiende had hij zijn eerste bijbaantje in de horeca, een branche die hem uiteindelijk voor het eerst in een pannenkoekenhuis deed belanden. Kees Haalboom was meteen verkocht. “Pannenkoeken zijn voor iedereen. Jong oud, arm, rijk. Als ik ooit iets voor mezelf wilde doen, was dit het.” Vandaag is hij de eigenaar van vier goedlopende pannenkoekenhuizen. Sturen op kwaliteit, snelheid en gastvrijheid is zijn credo, met een glansrol voor slimme automatisering.

De basis van het succes is een onderscheidend concept op prachtige locaties. Haalboom koos bewust niét voor de traditionele boerderij-achtige stijl met rood-witte tafelkleden en een grote speelhoek, maar voor een luxe restaurantsfeer waarin de pannenkoeken centraal staan. Toegankelijk en laagdrempelig voor iedereen, want pannenkoeken zijn zeker niet alleen voor kinderen. “Iedereen komt hier over de vloer en juist dat maakt het zo mooi.”

Menselijke factoren

“Kwaliteit, snelheid en gastvrijheid. In die volgorde zijn dat de pijlers waarop we sturen. Kwaliteit begint bij de basis: het inkopen van de beste grondstoffen en de beste recepturen voor het lekkerste resultaat. Bij snelheid gaat het om efficiency. Om een goede omzet te kunnen draaien, moeten we de tafel meerdere keren per avond bezet hebben. We streven er daarom naar om de pannenkoeken binnen een kwartier op tafel te hebben staan.

Om dat te kunnen realiseren, is automatisering cruciaal. Hoe meer je automatiseert en stroomlijnt, hoe minder afhankelijk je bent van menselijke factoren – en die geven afwijking. Mijn motto is daarom: alles wat je kunt automatiseren, moet je doen. Dan stroomlijn je de processen optimaal en kun je zo efficiënt mogelijk werken. Soepele processen komen op hun beurt gastvrijheid weer ten goede. De medewerkers zijn meer ontspannen en de gasten worden snel en vriendelijk bediend. Dat maakt dat onze gasten het extra naar hun zin hebben en hier graag weer terug komen.”

Keukencommunicatie

“We werkten al jaren met handhelds van Eijsink en hadden alles heel strak georganiseerd. We zorgden er bijvoorbeeld voor dat altijd een kwartier na het uitserveren van het voorgerecht werd gestart met het bereiden van het hoofdgerecht en hebben een aantal mensen die uitstekend kunnen annonceren. Het liep echt heel soepel in onze keuken, maar tóch zagen we ruimte voor verbetering. Ruimte om de communicatie naar een nog hoger niveau te tillen en daarbij ook minder afhankelijk te worden van de ervaring van specifieke medewerkers. We zijn daarom in goed overleg gestart met een pilot van de booq Kitchen Manager bij locatie De Waterspiegel. Onze keukenmanager heeft het systeem in nauw overleg met de consultants van Eijsink steeds verder ingericht zodat het optimaal benut kan worden.”

Digitale orderverwerking

“Het mooie van de booq Kitchen Manager is dat het proces van papieren bonnetjes met bestellingen is  overgenomen door techniek. Alle bonnen verschijnen automatisch digitaal in de juiste volgorde op de schermen van de bijbehorende partie; het is altijd voor iedereen duidelijk wat er moet gebeuren en wanneer. De medewerkers in de keuken, maar ook de bediening: het hele team kan altijd meelezen en elke partie schakelt in op het moment dat het nodig is. We hoeven nu bijvoorbeeld niet meer op te letten dat we vijftien minuten na het uitserveren van het voorgerecht starten met de pannenkoeken, maar krijgen automatisch een seintje van het systeem. Dat soort slimmigheden voorkomt fouten en geeft rust. Het maakt dat we zaken beter kunnen afstemmen plus efficiënter en sneller werken. Maar ook dat de medewerkers beter kunnen focussen op de bereiding én hogere kwaliteit leveren. Deze nieuwe werkwijze bevalt zo goed dat we het ook op de andere drie locaties gaan implementeren.”

Snel doorontwikkelen

“Vanzelfsprekend maakt automatisering je minder gevoelig voor menselijke fouten, maar meer afhankelijk van je systemen. Juist daarom ben ik heel bij dat ik gekozen heb voor een betrouwbare partner en beproefde oplossingen. Mijn ervaring met Eijsink is dat er altijd goed wordt meegedacht. Ook als het een keer minder soepel gaat, wordt dat open, eerlijk en vooral snel opgelost. Ik ben enthousiast over het tempo waarin er doorontwikkeld wordt; we willen volgend jaar starten met booq QR-bestellen als aanvulling op onze dienstverlening.”

Is er bij jouw onderneming, net als bij de pannenkoekrestaurants van Kees Haalboom, ruimte voor verbetering? Wil je processen in de keuken optimaliseren? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Lees ook ons artikel: 'City Hall: "Rust in de tent en in ons hoofd"