Gratis Terras Checklist

9 maart 2020

Haal jij het maximale uit je terrasseizoen?

Bij de eerste zonnestralen duikt Nederland het liefst massaal op het terras. Het zou mooi zijn als dat op jóuw terras is, natuurlijk. Wil je óók 100% voorbereid zijn op de eerste zonnestralen van dit terrasseizoen? Zeker weten dat je team klaar is voor de drukte en chaos tijdens piekmomenten? Meer halen uit je middelen en je mensen? Gebruik de checklist!

1. (Online) vindbaarheid

o Google, website & socials

Ben je goed vindbaar in Google? Oogt je website uitnodigend en is je contactinformatie altijd zichtbaar? Maak je al actief gebruik van socialmediakanalen zoals Facebook en Instagram waarop je mooie foto’s of video’s van jouw acties, weekmenu’s, speciale cocktails en heerlijke gerechten? Hoe meer je online actief en zichtbaar bent, hoe meer gasten je zullen vinden!

o Promoot events, acties en aanbiedingen

Feestjes, acties en events trekken gegarandeerd extra en nieuw publiek. Organiseer regelmatig een quiz, avond met live muziek of bijvoorbeeld een speciaal menu, en promoot dit via je online kanalen.

o Online reserveren

Kunnen gasten voor jouw terras reserveren? Zorg er dan voor dat dit ook eenvoudig online kan – want die drempel is bewezen láger dan moeten bellen. Dat kan via je website, rechtstreeks via Google, maar bijvoorbeeld ook via je Facebookpagina.

o Commissievrije reserveringssoftware

Let op met grote online restaurantgidsen die voor elke reservering via hun kanalen veel commissie rekenen. Kies liever voor een commissievrij platform op je eigen website waarin je zélf eenvoudig acties een aanbiedingen kunt toevoegen in de reserveringskalender voor gasten.

2. Sfeer en aankleding

o Stopping power

Wat op jouw terras zorgt ervoor dat garandeert de aandacht trekt? Misschien is dat een aantrekkelijke mix van meubilairstijlen, je prettige huisstijldesign of de leuke handgeschreven borden die je hebt staan. Zorg voor jouw unieke stopping power.

o Aantrekkingskracht gevuld terras

Kunnen we kiezen tussen een ver gevuld of bijna leeg terras, dan zijn we psychologisch geneigd altijd voor dat volle terras te kiezen. ‘Daar zitten al zo veel mensen, daar zal het zeker goed zijn.’ Als je terras nog rustig is, plaats van gasten daarom het liefst op plekken die goed zichtbaar zijn voor passanten. Zo trek je sneller meer publiek.

o Hygiëne

Is je meubilair en aankleding gemakkelijk schoon te houden? Let op details: wie gaat er bijvoorbeeld over het stoffen van de nepplanten? Ga er maar vanuit dat je gasten het zien als het niet gebeurt.

o Wiebelend meubilair

Een veel voorkomende ergernis: wiebelende tafels of stoelen omdat de grond niet helemaal vlak is. Probeer dit waar mogelijk te verhelpen, zodat gasten niet zelf met bierviltjes aan de slag hoeven om alles weer in balans te krijgen.

o Tafelindeling en ruimte

Hoeveel items staan er standaard op tafel? En hoeveel bijgerechten/borden/schalen komen gemiddeld op tafel? Als je gasten blijven schuiven om comfortabel te kunnen eten, is het zaak om dit eens goed onder de loep te nemen.

o Koken aan tafel

Aan tafel de Parmezaanse kaas raspen, de steak tartare afmaken, warme chocoladesaus over het dessert schenken... Doen! De extra flair en zichtbaar vakmanschap zorgen voor extra tevreden gasten.

o Live muziek

Sfeervolle akoestische begeleiding, Ierse volksmuziek, lokaal talent: muziek verbindt en trekt altijd liefhebbers. Kies wat past bij jouw zaak en breng zulke muzikale events onder de aandacht!

o Hooikoorts

20% van Nederland heeft hooikoorts. Kleurrijke, bloeiende taferelen hebben dus mogelijk een vervelende bijwerking. Met simpele antihistamine van de drogist voor gasten achter de hand, kun je al veel oplossen.

3. Informatievoorziening en logistiek

o Toiletten

Zijn je toiletten eenvoudig te vinden, of worden de bordjes nogal eens gemist? Gasten vinden het prettig als ze geen richting hoeven vragen: zorg voor duidelijke bewegwijzering.

o Looppaden

Kunnen op jouw terras de gasten gemakkelijk bij hun tafel of het toilet komen? Of is het als het druk is meer een slalom waarbij andere gasten opzij moeten en dus gestoord worden? Is het dat laatste, kijk dan eens kritisch naar je opstelling. Ook een rolstoel of een buggy moet er langs kunnen. Soms lost een alternatieve indeling van je tafels en stoelen het probleem direct op.

o ‘Wachtruimte’

Is je terras vol? Staan er nieuwe gasten te wachten? Laat je team hen altijd groeten en de opties uitleggen. Kunnen ze misschien binnen aan de bar wachten? Kunnen ze alvast een inschatting maken van hoe lang het nog gaat duren voor een tafeltje vrijkomt? Informatie en betrokkenheid neemt vaak mogelijke irritatie weg.

4. Train je team

o Vaste én tijdelijke medewerkers

Train je vaste én tijdelijke medewerkers doorlopend tijdens het terrasseizoen. Elke dag voor opening een kwartier lang wat tips en handigheden doorspreken kan al veel verschil maken.

o Normen en regels

Bespreek duidelijk met je team welke normen en regels binnen jouw zaak belangrijk zijn. Hoe snel moet een gast worden begroet? Kan iedereen een eigen favoriete gerecht aanbevelen? (En laat je je team dus regelmatig van je kaart proeven?) Wat gaat voor, een rekening opmaken of een gerecht uitserveren? Kan iedereen alle ‘exotische’ gerechten op de kaart goed uitspreken? Wat doe je als de keuken achterloopt? Hoe ga je om met een gegronde klacht of een lastige gast? Zorg ervoor dat je team op de belangrijkste vragen de antwoorden heeft.

o Upselling

Structurele maar wel gastvrije upselling kan het verschil maken tussen een prima en een uitstekende verkoopdag. Zorg ervoor dat de bediening weet welke producten ze bij welke gerechten kunnen aanbevelen, het liefst gestimuleerd met automatische pop-ups in je handhelds. Zo wordt niets vergeten! Ook kan de overstap van open vragen naar gesloten vragen procenten in omzet schelen. Dus niet: ‘Wilt u nog iets drinken?’, maar ‘Kan ik u vooraf een aperitief aanbieden, of een lekker broodmandje met tappenade?'.

o Motiveer

Natuurlijk breng je al de passie voor horeca en gastvrijheid over op je team, maar soms is het mooi om met een spelaspect hier een nieuwe draai aan te geven. Maak er een wedstrijd van! Hang een scorebord op en spreek bijvoorbeeld af dat het teamlid dat de meeste dagschotels verkoopt, een fles wijn cadeau krijgt. Het zorgt vaak voor extra motivatie én onderlinge gezelligheid. Los van jouw extra omzet.

o Rollenspellen

Oefen in teamverband: laat je medewerkers alle geleerde informatie in de praktijk brengen tijdens rollenspellen. Ja, sommige collega’s zullen dat ietwat ongemakkelijk vinden, maar vaak komen hier waardevolle verbeterpunten uit naar voren waar je medewerkers, gasten én jijzelf baat bij hebben.

o Terraskleding

Is jouw bedrijfskleding geschikt voor warme terrasdagen? Denk aan lichte kleuren en goed ademende stoffen, en bijvoorbeeld geen dikke, zwarte shirts. Maak voldoende bedrijfskleding beschikbaar en zorg ervoor dat op warme dagen collega’s die gemakkelijk zweten zich om kunnen kleden, zodat het voor henzelf én gasten prettiger werkt.

5. Slimme menukaart

o Prijzen

Onderzoek laat zien dat de plaatsing van de prijzen op jouw menukaart veel effect heeft op de keuzes van je gasten. Plaats je je prijzen op dezelfde regel als de gerechten, dan scannen gasten al snel eerst op prijs, en maken ze daarna pas een keuze op basis van smaak. Plaats je prijzen wat meer uitgelijnd ónder de gerechten, dan kiezen gasten juist meer op smaak in plaats van prijs. Ook kun je beter geen euroteken plaatsen, dat verhoogt voor de lezer de nadruk op de kosten.

o Kaders

Onze ogen worden automatisch getrokken naar kaders en dikgedrukte teksten. Plaats je belangrijkste margemakers en hardlopers dus eens in een kader en kijk of dit ook voor jouw terras het verschil maakt. Overigens starten de meeste gasten rechtsboven in het menu – een mooie plek dus voor een kader.

o Keuzestress

Méér keuzes op je menukaart is niet altijd beter, wijst de praktijk. Als je tientallen opties biedt, krijgen gasten sneller keuzestress en blijven ze twijfelen of een van de andere kanshebbers die ze tóch niet hebben gekozen misschien alsnog lekkerder was geweest. Beperk je het aanbod, dan zijn gasten meer tevreden over hun keuze.

o Omschrijving

Een korte inleiding op de kaart over de geschiedenis van je zaak of het persoonlijke verhaal achter de motivatie van de oprichter(s) kan zorgen voor een extra stukje verbinding met de gast. Datzelfde geldt voor aantrekkelijke gerecht-omschrijvingen met bijvoorbeeld uitleg over lokale ingrediënten. Net als een stukje live storytelling aan tafel door de gastheer of gastvrouw. Zo’n stukje beleving geeft niet alleen meer aantrekkingskracht, maar leveren de gast ook meer input voor extra mond-tot-mondreclame in zijn of haar netwerk.

o Slimme combi’s

Als thee 2,40 euro kost en een stukje warme, huisgemaakte appeltaart 3,50 euro, overweeg dan om de combi van thee met appeltaart óók op de kaart te zetten voor een goedkopere combi-prijs. Zulke deals trekken áltijd de aandacht en stimuleren de verkoop.

o Groepen/sharing

Als familie of vriendengroep een gedeelde maaltijdbeleving bestellen wordt steeds populairder in de horeca. Denk aan een grote schaal vlees voor de tafel, of juist veel schaaltjes met kleine hapjes waarvan iedereen iets kan proberen. Een grote borrelplank of een sushiassortiment doet het ook altijd goed. Datzelfde geldt voor een pitcher bier of margarita’s, bijvoorbeeld – ook je drankenkaart kun je extra op vriendengroepen inrichten, om zo de verkoop van margemakers te stimuleren.

o Allergenen

Omdat zowel gasten met allergieën of een bepaald dieet (vegan, enkel vis, koolhydraatarm, etc.) graag specifieke ingrediënten willen kunnen vermijden, is het prettig als de allergeneninformatie duidelijk vindbaar is op je kaart. (En op je website: gasten met allergieën zoeken vaak vooraf online uit waar ze veilig kunnen eten.)

o Borden

Een mooi krijtbord met het dagmenu plaatsen bij het terras, leuke bordjes op tafel met het weekmenu: wat je meer aandacht geeft, krijgt ook meer aandacht van de gast. Maak hier gebruik van.

o Hygiëne

Weer een open deur, maar een die toch vaak wordt vergeten: maak regelmatig alle menukaarten schoon. Niets is vervelender dan een plakkerige kaart opentrekken of dubieuze vlekken tegenkomen. Even een doekje er overheen is zo gedaan.

6. Weer (of geen weer)

o Regen en wind

Bij echt slecht weer wil niemand buiten zitten, maar als het wel lekker warm is en er een korte regenbui langskomt of het hard waait, kun je met een overkapping, parasols of windschermen er voor zorgen dat je gasten tóch ontspannen buiten kunnen blijven zitten.

o Droog meubilair

Het wordt nogal eens vergeten: laat gasten niet zitten op natte stoelen of aan natte tafels na een regenbui. Zorg er voor dat alle belangrijke oppervlakken worden na-gedroogd, zodat een warm welkom niet meteen in het water valt.

o Kou

Maak het aantrekkelijk en gemakkelijk voor gasten om ’s avonds of op koelere dagen ook op jouw terras te komen/blijven zitten. Heaters of zelfs simpele dekens maken je terras dan extra aangenaam. ’s Avonds een sfeervolle vuurkorf er bij, en je gasten blijven nog langer genieten van een hapje en drankje.

o (Extreme) hitte – gasten

Maak op erg warme dagen jouw terras favoriet door gratis een kan ijswater op tafel te zetten, of deel bijvoorbeeld waterijsjes of stukken watermeloen uit. Zorg waar mogelijk voor extra schaduwplekken. Ook het aanbieden van wat zonnebrandcrème is extra gastvrij.

o (Extreme) hitte – medewerkers

Ook je team is gebaat bij een goed hitteplan. Denk bijvoorbeeld aan lichte kleding en voldoende drink- en eetmomenten. Een stabiele zout-, suiker- en eiwitopname is erg belangrijk bij warmte en extra zweten. Plaats ventilatoren in de keuken en overweeg bij moeilijk te koelen keukens een airconditioningsysteem: hitte-uitputting en hitteberoerte zijn gevaarlijke aandoeningen die op de loer als de temperatuur boven de 40 graden stijgt. Zorg ervoor dat je BHV’ers de signalen herkennen.

o Beestjes

Mooi weer brengt vaak ook een nieuw assortiment beestjes met zich mee. Muggen, wespen en zelfs de beruchte eikenprocessierups. Het verdampen van eucalyptus- of pepermuntolie kan muggen meer op afstand houden, en een flesje DEET voor gasten is altijd handig. Wespen worden vaak met vallen afgevangen maar zijn net als bijen belangrijk voor onze bloemen en planten – probeer ze liever te weren met de combinatie van kruidnagel met citroen, een geur die ze vermijden. Wat betreft eikenprocessierupsen: de brandharen van deze rups kunnen ernstige klachten veroorzaken en blijven ook ná het uitvallen 2 jaar ‘actief’. Zitten zulke nesten in de buurt, laat ze dan waar mogelijk zo snel mogelijk verwijderen en vóór het rupsen seizoen je bomen preventief behandelen.

7. Jonge gasten

o Kinderstoelen en –zitjes

Maak het families gemakkelijk en zorg ervoor dat íedereen comfortabel aan tafel kan zitten. Zet kinderstoelen, zitjes en stoelverhogers zichtbaar weg zodat gasten ze zelf kunnen pakken, en laat je terrasteam bij het verwelkomen van gasten met kinderen aanbieden dergelijke voorzieningen voor hen op te halen.

o Verschoonruimte

Het is belangrijk dat ouders een hygiënische, afgeschermde ruimte hebben waar ze hun kind(eren) kunnen verschonen. Vaak is dit bij het damestoilet: lastig voor vaders die alleen met hun kinderen op pad zijn. Het liefst is deze ruimte voor álle ouders gemakkelijk toegankelijk.

o Vermaak

Zorg ervoor dat ook je jonge gasten zich op jouw terras vermaken. Daar maak je niet alleen de kinderen, maar óók hun ouders blij mee. Zij kunnen ontspannen genieten terwijl hun kinderen ook een fijne tijd hebben. Een leuke kleurplaat of een puzzel werkt vaak uitstekend, maar als je de ruimte hebt is een leuke speelhoek buiten natuurlijk nóg geslaagder. Wel in het gezichtsveld van de ouders.

o Kindermenu

Staan er speciale kindergerechten op je menu? Frietjes met snacks doen het altijd goed, net als een vrolijk aangekleed dessert met een klein presentje. Is het daarnaast ook mogelijk om van de ‘normale’ gerechten een kinderportie te maken? Zet zulke mogelijkheden duidelijk op de kaart, ouders zullen het zeker waarderen.

o Kinderbestek en drinkvoorzieningen

Los van een kindvriendelijk menu moeten je jonge gasten jouw heerlijke gerechten of drinken natuurlijk ook wel handig kunnen eten of drinken. Dat betekent sowieso kinderbestek, maar ook bijvoorbeeld flesjes waar geen dopje af gedraaid hoeft maar een rietje door folie geprikt kan worden. Minder geknoei, meer rust voor de ouders. Net als met plastic slabbetjes!

8. Honden

o Wel/niet welkom?

Jíj bepaalt of honden welkom zijn op je terras. Komen er veel passanten met honden langs, dan kun je dit met een bordje verduidelijken. Zet dit ook op je website, hondeneigenaren zoeken vaak van te voren waar ze met hun viervoeter terecht kunnen. Vraag je medewerkers gasten met honden direct bij aankomst vriendelijk uit te leggen wat de mogelijkheden zijn.

o Locatie

Klinkt voor de hand, maar probeer gasten met honden een terrastafel te geven die ‘uit de loop’ ligt. Zet ook niet zomaar verschillende tafels met honden bij elkaar. Hoewel haast elk baasje zal vinden dat zijn of haar hond goed opgevoed is, bestaat de kans dat de honden naar elkaar gaan blaffen/piepen: irritant voor je hele terras.

o Water aanbieden

Zeker bij warm weer zullen honden graag gebruik maken van een aangeboden bak vers water – en daarmee ook hun baasjes. Bied het aan voordat er om gevraagd kan worden voor extra goodwill.

o Hondenkoekjes- of snoepjes

Minder ‘essentieel’ dan watervoorzieningen, maar wel een mooie attentie: vraag de eigenaar of je een hondenkoekje of een –snoepje voor de hond mag halen. Zo’n klein beetje extra aandacht wordt altijd gewaardeerd.

9. Geven is krijgen

o Van ‘t huis

Psychologisch bewezen is dat hoe meer je gééft, hoe meer de ontvanger je graag iets terug wil geven. Kleine attenties ‘van ’t huis’ geven je gasten daarom niet alleen een versterkt gevoel van gastvrijheid, ze zullen ook sneller geneigd zijn terug te komen of bijvoorbeeld extra fooi te geven.

o Snacks/fruit/ijs

Deel bij warm weer een keer gratis ijsjes of stukken fruit uit op het terras, of rond borreltijd een rondje bitterballen. Zeker weten dat dat goed ontvangen wordt én het aanzet tot extra bestellingen.

o Keelsnoepjes/zonnebrand/paracetamol

Bied een keelsnoepje als gasten hoesten/kuchen of bijvoorbeeld zonnebrand bij de tafels die in de volle zon zitten. Houd paracetamol achter de hand voor gasten (en medewerkers) met hoofdpijn. Het zijn kleine details die wel veel extra gastvrijheid uitstralen.

o Leestafel

Niet elke gast heeft er behoefte aan, maar er zijn altijd liefhebbers van het lezen van een tijdschrift of krant in de zon. Mocht je ergens een kleine voorraad in het zicht kunnen plaatsen, is dat mooi meegenomen. Misschien zelfs zo’n kleine ‘gratis boekenbibliotheek’, waarbij iemand een boek kan achterlaten of juist meenemen.

o Toiletvoorzieningen

Een schoon toilet is de basis, maar je kunt nog een stapje verder. Je kunt bijvoorbeeld gratis dameshygiëneproducten plaatsen in het damestoilet, zodat gasten die onverhoopt zonder zitten tóch comfortabel hun terrasbezoek kunnen voortzetten. Ook deodorant(spray) en parfum kunnen zowel bij de dames- als herentoiletten een mooie toevoeging zijn, als iemand zich op willen frissen.

o Pepermunt/snoep

Een snoepje of pepermuntje op de balie én bij het ontvangen van de rekening zorgt weer voor datzelfde effect van ‘ontvangen is meer willen geven’. Omwille van de hygiëne is het bij snoepvoorzieningen op de balie wel het meest prettig als deze snoepjes individueel verpakt zijn; onderzoek wijst uit dat er anders toch veel ‘wc’-bacteriën in rond gaan dwalen… Dat wil niemand natuurlijk.

10. Personeelsplanning

o Bezetting

Kost het maken van een sluitende personeelsplanning tijdens het terrasseizoen je uren per week? Niet nodig: kijk eens naar slimme personeelsplanningssoftware. Zo kun je in een paar klikken plannen op budgetten, loonkosten en contracturen, mét de huidige weersverwachting er realtime 24/7 naast. Maak het jezelf gemakkelijk, die investering heb je er zo uit.

o Open diensten

Middenin je drukke terrasseizoen regelmatig open diensten door ziekte of andere onverwachte uitval van medewerkers? Kies voor personeelsplanningssoftware met een app voor medewerkers, zodat ze gemakkelijk thuis kunnen reageren op open diensten. Of stuur een pushbericht door via de app zodat iedereen weet dat je met spoed ondersteuning zoekt. Dit bespaart je veel tijd.

o Creatief werven

Tijdens de ‘zomervakantie’ zijn vaak wel voldoende medewerkers te vinden, maar ook in de maanden ervoor én erna kan het erg mooi weer kan zijn. En dan kan het moeilijk zijn om aan voldoende (gekwalificeerde) bezetting te komen. Wees creatief: begin bijvoorbeeld op tijd met werven via je social media. Adverteren op bijvoorbeeld Facebook is vaak relatief goedkoop en verrassend effectief. Net als een flyer bij een studentenvereniging.

11. Bestellen en serveren

o Teamrollen

Richt je terras in met de combinatie van gastheren/gastvrouwen en runners. Zo heb je één aanspreekpunt voor gasten ( bestellen en afrekenen) plus runners die via efficiënte looproutes drankjes en gerechten naar de tafels brengen. Je runners kunnen zo gecombineerde bestellingen van tafels in dezelfde wijk tegelijkertijd uitserveren en lopen geen onnodige meters.

o Kies jóuw kassa

Welke features vind jíj belangrijk bij een kassa? In een paar seconden een product toe kunnen voegen of prijs kunnen wijzigen? Wil je rekeningen snel kunnen splitsen en samenvoegen? Wil je dat medewerkers direct zonder training ermee aan de slag kunnen? En natuurlijk 24/7 realtime inzicht in je data? Ga voor software die zich aanpast aan jouw zaak, níet andersom.

o Mobiel bestellen

Kladblaadjes met wisselend leesbare handschriften, windvlagen, stapels papier: je orders digitaal verwerken met een handheld maakt je terrasmanagement veel gemakkelijker. Zo gaat alles automatisch door naar de keuken en heb je er als bediening minder handling aan. Kies voor schermen die ook in de felle zon goed leesbaar blijven en handhelds die eenvoudig te wisselen zijn bij een lege accu of duik op de grond.

o QR-bestellen

Dé gastvrije oplossing voor het personeelstekort. Gasten scannen, bestellen en betalen via hun telefoon. De klantbestelling wordt rechtstreeks gekoppeld en gestroomlijnd met je kassa, bar-/keukenschermen, bestelsite, bestelzuil en backoffice. Hardlopers eenvoudig naar voren plaatsen, meertalig, funfactor: de praktijk laat al snel een omzetstijging zien van zo’n 15-20%. Deze digitale medewerker is nooit ziek of op vakantie, en ontlast je team tijdens piekmomenten. Je medewerkers houden meer tijd over voor gastvrijheid, en je gasten hoeven niet te wachten. Win-win.

o Het oog wil ook wat

Vlekken op de glazen of het bestek zijn misschien geen grote ergernis, maar vallen bij gasten wél op. Even dubbelchecken of alles mooi glanst is zo’n detail dat belangrijker is dan het lijkt. Net als bijvoorbeeld de flesjes van frisdrank zo plaatsen dan het etiket/logo richting de gast staat. Zo ziet de gast in een simpele handeling een stukje gastvrijheid en de aandacht voor het vak.

12. Rust in de keuken en bar

o Keukenschermen

Non-stop zoemende bonprinters zorgen bij menig keukenteam voor onrust en mentale druk. Touchschermen met daarop alle bonnen digitaal zorgen juist voor veel meer rust en overzicht. Gerechten komen automatisch op het scherm van de juiste partie; je kunt zien welke afdeling waarmee bezig is. Zo bewaar je in de keuken de kalmte tijdens de storm en kan iedereen prettiger, efficiënter werken. Zeker de moeite om je hier eens in te verdiepen.

o Barschermen

Kies je voor barschermen, dan komen de bestellingen op je digitale orderbonnen automatisch in de meest handige pakvolgorde te staan. Dankzij een speciale kleurcodering krijgen bonnen uit dezelfde wijk ook een eigen kleur; je barmedewerker voegt deze dan samen, zodat runners met efficiëntere looproutes meer bestellingen tegelijk kunnen uitserveren.

o Paniekkaart

Het mag natuurlijk geen gewoonte zijn, maar het kan wél een dag waarop alles in de soep dreigt te lopen, rechtzetten: een paniekkaart. Bij extreme hitte of drukte kan het de keuken én bediening enorm helpen om een kortere, aangepaste kaart in te zetten. Gerechten die bijvoorbeeld minder bijdragen aan de toenemende hitte in de keuken, of juist maaltijden die vooral snel klaar te maken zijn. Zorg dat iedereen deze kaart kent en je team kan overschakelen in noodgevallen.

13. Afrekenen en vertrek

o Mobiel betalen

Net als mobiel bestellen bespaart mobiel betalen ook veel tijd. Heb je een groot, druk terras? Zorg er dan voor dat elke host een eigen mobiele pin heeft. Zo’n transactie duurt anders al snel 3 minuten: pinapparaat ophalen, wachten op collega, brengen naar klant, afrekenen, pin terugbrengen… Al die extra tijd kan je honderden euro’s kosten aan mogelijke omzet in een piekuur. Een extra pin verdien je in een maand terug.

o De rekening, graag

Betalen is altijd een minder prettige moment van de gastbeleving. Maak er daarom iets speciaals van. Presenteer de rekening in een chique doosje of grappig schaaltje. Doe er meerdere snoepjes of pepermuntjes bij – hiermee stijgt de kans op een hogere fooi tot wel 21%. Een kort, handgeschreven bedankje of vrolijke tekening op de rekening is ook erg persoonlijk en gastvrij (31% kans op meer fooi). En leg er bijvoorbeeld een (visite)kaartje bij met je acties voor volgende week, of leuke events als live muziek. Dat maakt de rekening al heel anders.

o Vragen om fooi?

Het ligt vaak heel gevoelig, maar toch kan het juist fijn zijn voor je gast om óók in die laatste paar minuten bij de hand te worden genomen. In plaats van zelf ergens het fooibedrag te moeten opperen, kun je bij het pinnen vragen: “Welk bedrag mag ik voor u intoetsen?”. Brutaal, of gewoon proactief? Gasten die geen fooi willen geven, kunnen gewoon het bedrag op de rekening noemen. Probeer uit wat werkt voor jouw team en zaak.

o Afscheid

Het zijn de kleine dingen die het doen. Vraag je medewerkers altijd gasten te groeten en te bedanken als ze vertrekken, ook als ze hen zelf niet hebben geholpen maar toevallig passeren. Zo voelt de gast zich tot op het laatste moment gezien en gewaardeerd, en vertrekt deze met een prettig gevoel naar huis.

Dit was de gratis Terras Checklist! Heb je veel items kunnen afvinken? Natuurlijk valt er voor het optimale terrasseizoen nog veel meer te regelen, dat niet in één lijst samen te vatten valt. Weten hoe jij het maximale uit het terrasseizoen haalt? Of heb je vragen over deze checklist of onze oplossingen? Neem vrijblijvend contact op, we helpen je graag.

Wil je de checklist als pdf downloaden, klik hier.