Inhaken of afhaken?

11 december 2020

Het is een gekke gedachte dat social media nog steeds geen vaste prioriteit is bij veel bedrijven. In alle eerlijkheid, niet alle ondernemers van nu zijn natuurlijk opgegroeid met Instagramfilters, viral klachten op Facebook of een Tinderduim in plaats van een tennisarm. Het digitale besef wordt wel overal groter, maar dat wil nog niet zeggen dat de aanschaf van ‘social media for dummies’ gaat leiden tot die gedroomde social impact. Aan de andere kant hoef je ook niet per se een bol.com te zijn met een edgy Temptation Island inhaker. Hoe moet het dan wel?

Een social strategie hebben als ondernemer is één ding, maar voor enige impact op je kanalen is creativiteit essentieel. En dat betekent níet dat je MOET inhaken op elke hype of feestdag. Laatst ging er een foto uit een club in Edinburgh viral; een jongen schreeuwde iets in het oor van een meisje, ze was zichtbaar niet onder de indruk en het werd een grandioze meme [viraal internetconcept, red.]. Na duizenden tweets rondom de meme dacht Film1 ook leuk in te haken met een tekst als ‘DE LEUKSTE FILMS EN SERIES KIJK JE HET GOEDKOOPST BIJ FILM1!’. Het gevolg: twitteraars die roepen ‘doe maar niet’, mensen die tweeten dat de meme officieel verpest is en mensen zoals ik die er een screenshot van maken om te kunnen laten zien hoe slecht het is (sorry). Bottom line: Je kunt beter Halloween, Koningsdag of een hype overslaan als het een te-ver-van-mijn bed-show wordt, dan dat je iets forceert, het wordt afgestraft en je een voorbeeld wordt van hoe het niet moet.

Memorabele content hoeft niet gebaseerd te zijn op de inhaakkalender of een hype. Dat bewees Netflix met een sterk staaltje newsjacking onder een nieuwsbericht van de NOS. De NOS-tweet luidde: 800 kilo cocaïne onderschept in Rotterdam, waarop Netflix reageerde met een clip uit hun hitserie Narcos, over drugs in Colombia: “Baas, er is nog een container opgedoken in Nederland”. Een kleinschaliger voorbeeld: een vrouw tweet vanuit de wc dat ze zichzelf verstopt in haar nachtjapon, omdat de dakdekker een uur te vroeg op haar stoep staat. Wat je niet ziet aankomen, is dat een dakdekker-bedrijf vervolgens reageert met ‘we drinken hem zonder melk en suiker’. Geen idee of dit überhaupt de dakdekker in kwestie is, maar ik bel ze wel de eerstvolgende keer dat ik een dakdekker nodig heb. Omdat ze zichzelf in m’n geheugen hebben geprint door hun creatieve omgang met social media. En daarom kijk ik ook met liefde m’n films en series op Netflix. Goed voorbeeld doet goed volgen…


Jasper Schilder is hoofdredacteur van The Best Social Media. Dit internetcollectief verzamelt dagelijks meest bijzondere en creatieve social media content van bedrijven, personen en overige internethelden.

*dit artikel is oorspronkelijk verschenen in ons magazine Eijsink Matters 2018.