‘Is die anderhalve-meter-economie wel haalbaar?’ – Michel Ordeman, Jopen

16 april 2020

Als gevolg van de wereldwijde pandemie zijn de deuren van de Nederlandse horeca gesloten en werken we allemaal zo goed als dat gaat toe naar de heropening. Michel Ordeman, eigenaar van bierbrouwerij en restaurant Jopen in Haarlem, gelooft niet in de anderhalve-meter-economie, maar wél in een goede voorbereiding.

Hoe gaat het met jullie, jullie medewerkers en het bedrijf?

“Iedereen die in de biersector dan wel de horecasector zit, zal zeggen dat het nu behoorlijk minder goed gaat… Een groot deel van de omzet valt natuurlijk weg. Onze eigen horeca in de vorm de Jopenkerk zit dicht, de ruim 3000 horecaklanten van ons Jopenbier vallen weg. Aan de andere kant zijn we blij dat we nog afzet hebben naar slijters en supermarkten, en onze webshop. Dat is nu kurk die het geheel bij elkaar houdt.”

Wat doen jullie om deze Coronatijd door te komen?

“We zetten extra in op onze online kanalen, verzinnen bijvoorbeeld voor onze webshop extra leuke acties qua themadozen. Daarin zien we ook een stijging qua afzet. Onze horecamedewerkers helpen nu met het inpakken van geschenkdozen en webshopbestellingen. Aan de andere kant zorgen we ervoor dat we onze bieren aan de slijters en supermarkten kunnen blijven leveren, dat mensen zeker nu niet mis kunnen grijpen. En we kijken net als veel collega’s naar het uitstellen van betalingen van de overheid, zoals de loonbelasting en btw. Gelukkig valt ook de accijns daar onder, dat geeft financieel wat lucht. Net als het percentage van de loonkosten dat wordt gedekt.”

Welke plannen maken jullie voor de anderhalve-meter-toekomst, als de maatregelen versoepelen?

“Is die anderhalve-meter-regel wel haalbaar in de horeca? Hoe ga je ervoor zorgen dat mensen deze afstand uit elkaars buurt blijven, hoe doe je dat met het schoonhouden van je toiletten? Wij hebben een vrij grote zaak, maar voor kleine zaken wordt dat helemaal lastig.

Ik denk niet dat die anderhalve-meter-economie voor het grootste deel van de horeca haalbaar is, dus ik hoop dat gewoon wordt gezegd: de horeca mag zoals normaal open, of de horeca blijft dicht.

Ondertussen bereiden we ons natuurlijk voor op heropening; we voegen bijvoorbeeld booq QR-bestellen toe als bestelvorm. Want los van de binnenruimte van de Jopenkerk hebben we ook een flink terras. Ook op dagen dat het geen terrasweer is, gaan daar nogal eens mensen zitten, bijvoorbeeld om te roken. Als je dan kunt bestellen via QR hoef je niet te wachten op bediening of tot je gezien wordt, maar scan je, betaal je en brengen we je bestelling zo snel mogelijk naar je toe. Zo kun je toch je serviceniveau op peil houden.”

In hoeverre gaat het consumentengedrag daadwerkelijk veranderen?

“Ik heb ook geen antwoorden. Gaat het zo zijn dat als alles open mag, mensen heel voorzichtig blijven? Dat we nog even niet naar drukke locaties willen en afstand blijven houden? Of slaat alles juist om: ik heb contact zó gemist, ik ga meteen vooraan staan in die moshpit bij m’n favoriete band. Ik denk dat er in elk geval de wens is naar contact. De horeca is zo populair omdat wij mensen sociale dieren zijn, en graag samen een biertje drinken. Misschien is dat de eerste één, twee maanden nog wat onwennig of voorzichtig, maar dan komt vast snel die behoefte weer boven. Het is de vraag hoe consumentengedrag daadwerkelijk zal veranderen. Los daarvan denk ik dat het slim is als je de mogelijkheid biedt voor ‘contactloos’ bestellen en betalen zonder te hoeven wachten op de bediening. Even een bordje of viltje scannen, klaar. Mensen raken ook steeds meer gewend aan online bestellen, QR-bestellen past goed in het verlengde daarvan.”

Heb je tips voor andere ondernemers?

“Laten we positief blijven denken: niemand heeft er iets aan als we enkel negatieve scenario’s schetsen. Er liggen voldoende kansen, de consument zal niet zomaar wegblijven bij de horeca.

Kijk wat je zelf kunt doen aan positieve, creatieve ideeën, om mensen te interesseren voor je bedrijf en je product.

Laat je doelgroep op andere manieren met jou en je producten in contact komen. We doen bijvoorbeeld nog geen afhaal in de kerk naast onze webshop, maar denken er nu aan om bijvoorbeeld een vrijmibo-pakket aan te bieden. ‘Kom nu je vrijmibo ophalen in de kerk en drink hem op waar je wil!’ Probeer in de mindset van de consument te blijven en contact te houden. En hopelijk kunnen snel alle deuren weer open.”