Jopen houdt het hoofd koel: ‘rustig blijven, blijven ondernemen’

21 augustus 2020

In april spraken we Michel Ordeman, eigenaar van de Jopenkerk. De Nederlandse horeca was toen nog gesloten en speculatie over zin en onzin van de voorspelde anderhalve-meter-economie was in volle gang. Maar hij kwam wel. Horecamanager Barry de Haan vertelt hoe Jopen, zoals vanouds, hier een creatieve draai aan gaf.

Wat is er bij jullie gebeurd tussen ons interview in april en nu in augustus?

“We hebben het geluk dat we een vrij grote zaak hebben, waardoor het goed mogelijk was om de juiste aanpassingen te doen: het aantal gasten dat we kunnen ontvangen is omlaag gegaan om zoveel mogelijk zitplekken te kunnen creëren die voldoen aan de anderhalve-meter-voorschriften. Zowel binnen als buiten op ons terras. Vlak voor heropening wisten we niet zo goed wat we konden verwachten – blijven de gasten nog even weg vanuit voorzichtigheid? Of stroomt het meteen vol met mensen die al weken om dat terras zitten te springen? Het werd een combinatie: een rustig begin, maar geleidelijk aan steeds drukker. In juli zat ons terras ‘gewoon’ weer vol.”

Hoe reageren gasten op de aanpassingen en nieuwe regels?

“Je ziet vooral veel rust bij onze gasten. Mensen zijn blij weer van de horeca te kunnen genieten en begrijpen dat ze zich dan naar de nieuwe situatie moeten schikken. Ze vinden het geen enkel probleem om naam en nummer achter te laten als ze niet hebben gereserveerd van te voren – dat vroegen we eigenlijk al voordat de aanvullende registratiemaatregel van kracht werd, dus dat heeft voor ons weinig veranderd. Ook wachten gasten netjes op afstand in de rij voor onze ‘incheckbalie’ als het druk is, of bij het toilet bijvoorbeeld. Er is veel bewustwording, maar natuurlijk ook veel behoefte om het leven weer op te pakken.”

Verwacht je dat de situatie voor de horeca stabiel blijft, ook na de vakantieperiode?

“Ik denk eigenlijk dat die ‘tweede golf’ wel zal komen, hoewel hopelijk niet zo heftig als in het begin. De vakantieperiode heeft nu al zichtbaar effect op de hoeveelheid besmettingen. Wel weten we natuurlijk nu als land beter wat we kunnen verwachten en óók meer over het ziekteverloop – de meeste mensen hebben gelukkig slechts milde klachten. Ik hoop dat de overheid het plaatselijk of regionaal op gaat lossen als er uitschieters komen. Het is wat het is: ook wij werken heel hard om deze branche draaiende te houden, 50-60 uur per week is niets.

Opnieuw de horeca dichtgooien kan geen oplossing zijn, we moeten daar met zijn allen onze schouders onder zetten. En zichtbaar blijven.”

Jopen is sowieso goed zichtbaar gebleven tijdens de crisis: kleurrijke socialmediaposts, nieuwe marketingcampagnes, webshopacties…

“Vorig jaar zijn we qua marketing een nieuwe weg ingeslagen, om ook een iets jongere doelgroep tussen de 20 en 30 meer aan te spreken. Anything but boring was het credo, en dat voeren we overal in door. Natuurlijk zijn door de crisis wat projecten in de ijskast gezet, maar we blijven innoveren op dat gebied. En onze gasten reageren enthousiast! Onze online aanwezigheid en zeker ook de webshop hebben in de crisis een belangrijke rol voor ons gespeeld.”

De webshop heeft een deel van de klap opgevangen?

“Als je merkt dat er een crisis aankomt, moet je je pijlen op andere dingen richten. De retail en onze webshop zijn dat voor ons geweest. We zijn gaan opschalen in de brouwerij en hebben met een kleiner team toch een flinke efficiëntieslag kunnen maken. De thuisdrinker geniet tenslotte ook nu regelmatig van een biertje in de tuin. De consument maakt graag gebruik van onze bierpakketten in de webshop. In de retail hebben we écht wat stappen kunnen maken. Dat heeft alles te maken met betrouwbaarheid: onze afnemers weten dat we waarmaken wat we beloven, dat we kunnen voldoen aan de vraag en de schappen nooit leeg komen te staan. De kansen die we op deze manier hebben gekregen, leveren blijvend extra omzet op voor de toekomst. Zo hebben we toch een positieve draai kunnen geven aan een hele pittige periode.”

Jullie maakten ook de keuze om tíjdens de crisis QR-bestellen te implementeren.

“Klopt. Voor de lockdown vond ik het idee van QR-bestellen best een stap: ambacht en persoonlijke service verruilen voor iets digitaals. Maar toen kwam corona, het extra afstand houden, en bleek dat QR-bestellen juíst een stuk nieuwe service toevoegt. We beginnen altijd aan tafel en vertellen over wie we zijn, over onze bieren. Dan leggen we ook het QR-bestellen uit: ‘Sta ik aan de andere kant van het terras als je net een tweede drankje wil bestellen, probeer het dan eens uit.’ En dat doen gasten, zeker het jongere publiek.

Voor tweede en derde bestellingen, een rondje bitterballen, loopt het als een trein. Per maand zit hier een enorm stijgende lijn in én het biedt extra service naar de gast.

Ik ben er hartstikke blij mee. Ik merk ook dat Eijsink, net als wij, blijft innoveren. Geef ik iets door, een wens, een vraag, dan krijg ik meteen terugkoppeling – ook over of een ontwikkeling al op de planning staat. Er is altijd een luisterend oor en het wordt zichtbaar gewaardeerd dat je als ondernemer meedenkt over de software. Dat werkt heel fijn.”

Heb je tips voor andere horecaondernemers?

“Rustig blijven. Je kan weinig doen aan de situatie, dus doe wat binnen je macht ligt. Houd een open vizier, probeer de kansen te zien die net even out-of-the-box liggen. Een collega-ondernemer bijvoorbeeld runt normaal een restaurant op heel hoog niveau, maar in deze coronatijd trok alleen het terras nog gasten. En toen? Geen handdoek in de ring, maar ijsjes gaan verkopen voor op dat terras! En de locatie zit vlak naast een begraafplaats, dus hij is voor de bezoekers hiervan bloemen gaan verkopen om daar te kunnen plaatsen. Ook dat werd breed gewaardeerd: de ijsjes en bloemen lopen nog steeds goed.

Blijven ondernemen, daar draait het nu om.”

Net als Jopen aan de slag met QR-bestellen voor meer omzet op je terras? Neem vrijblijvend contact met ons op.