QR-code laat gasten op smartphone bestellen en betalen in de horeca

9 september 2019

Het groeiende personeelstekort in de horecabranche zorgt voor druk. Druk op je personeelsteam en de kwaliteit van service die geleverd wordt. Zeker in het hoogseizoen en op piekmomenten wanneer terrassen overvol zijn. Hoe zorg je voor gastvrijheid zonder contactmomenten te verliezen (ook in de anderhalve-meter-economie)? QR-bestellen (categoriewinnaar van de Horecava Innovation Award 2020) biedt als alternatieve bestelmethode een uitweg en juist éxtra service die al snel meer omzet oplevert! Hoe? Wij leggen het je uit.

[blog geüpdatet op 22-4-20]

Hoe werkt bestellen via QR?

Je gasten scannen jouw QR-code op tafel, kamer, gevel of balie met hun smartphone en komen automatisch - met het tafelnummer al gekoppeld - op je bestelsite. Het is niet nodig een app te installeren, te navigeren naar een webversie of in te loggen. Via deze digitale menukaart maken je gasten hun keuze, die ze direct online kunnen afrekenen. De order komt direct binnen in de kassa en bij de keuken of bar. Jij bepaalt of je de order vervolgens persoonlijk wilt uitserveren, of dat gasten juist hun bestelling op mogen halen bij een afhaalbalie. Eenvoudig en efficiënt – precies waar je gast naar zoekt!

  Scan de code en probeer het zelf!

QR-bestellen biedt uitkomst in de anderhalve-meter-samenleving

Als gevolg van de wereldwijde pandemie zijn de deuren van de Nederlandse horeca gesloten en werken we toe naar een nieuwe werkelijkheid: de anderhalve-meter-samenleving. booq QR-bestellen biedt uitkomst! Door bijvoorbeeld op het terras gasten met hun eigen smartphone te laten bestellen en betalen, hoeven zij niet in contact te komen met je medewerkers. De gast kan de bestelling vervolgens zelf afhalen bij een afhaalpunt of de bar.

Dankzij de koppeling met je kassa en/of keukenschermen is iedere bestelling direct inzichtelijk. Ook zorgt slimme upselling voor een hogere gemiddelde bestedingswaarde en doorloopsnelheid. Maximale flexibiliteit, veiligheid én aansluiten bij de mindset en wensen van de gast. Dankzij QR-bestellen kan je zaak veilig en vertrouwd open en haal zo veel mogelijk omzet binnen!

De voordelen van QR-bestellen

Door klanten met een QR-code mobiel te laten bestellen en betalen, vang je als ondernemer meerdere vliegen in één klap:

Laagdrempeligheid
Scannen, bestellen, betalen, en klaar! Je gasten hebben zelf de controle. Bovendien is QR-bestellen erg makkelijk en vinden gasten het vaak leuk!

Ontlast je personeel
QR-bestellen lost problemen met onderbezetting door het personeelstekort of op piekmomenten op. gasten hoeven nooit meer te wachten op bedienend personeel bij grote drukte, en medewerkers houden meer tijd over voor persoonlijke gastvrijheid. Bovendien is deze digitale medewerker nooit ziek of op vakantie.

Extra service
QR-bestellen betekent extra service toevoegen. Zelfs op plekken waar de personele bezetting voorheen ingewikkeld was, zoals bij strandbedden.

Boost je omzet
Je verliest geen gasten meer omdat ze te lang moeten wachten. De resultaten tonen aan dat gasten zelfs sneller meer bestellen. Ook is de doorlooptijd per tafel korter en geen extra personeel nodig bij drukte.

Flexibel
Je kiest zelf waar en wanneer je QR-bestellen inzet: terras, theater, snackbar, hotelkamer, strandstoel of ijssalon. Dus ook op plekken waar personele bezetting voorheen ingewikkeld was. Door de koppeling van een kenmerk zoals een tafelnummer kun je persoonlijk uitserveren of laten afhalen bij een speciaal uitgiftepunt.

Ontdek de mogelijkheden

o Gasten bestellen en betalen contactloos met hun eigen smartphone (geen medewerker nodig).

o Slimme cross- en upselling via pop-ups in het bestelproces. Of verplaats je hardlopers naar de slimste posities op je menukaart. Zo verkoop je nóg vaker appeltaart met slagroom bij de koffie, en een kaasplankje bij de wijn.

o Kies uit verschillende betaalmethodes; iDEAL, creditcard, betalen bij bezorgen/afhalen of boeken op tafel/kamer.

o Meertalig opgezet, dus inzetbaar voor internationale gasten inclusief internationale betaalmethoden zoals Sofort.

o Fooi mogelijkheid, zodat je gasten de tevredenheid met de service eventueel kunnen belonen met een bepaald bedrag fooi.

o Dichterbij de bestelmoment van de gast (laten) adverteren kan haast niet. Je QR-bestelsite biedt allerlei slimme marketingopties.

o Je hoeft geen speciale digitale menukaart te laten maken, je gebruikt de responsive bestelsite in je huisstijl die ook inzetbaar is via je bestelzuilen.

o Gebruik QR-bestellen stand-alone of integreer je kassasysteem en maak data realtime inzichtelijk in de backoffice.

Laat je gasten bestellen via een QR-code!

Zoals je leest zijn de mogelijkheden van QR-bestellen eindeloos en biedt het nieuwe manieren van gastvrijheid waaraan je zelf nooit had gedacht. Het bespaart jouw team en je gasten tijd, biedt extra vrijheid en fun, plús zorgt voor meer omzet. Bovendien kun je jouw bestelwebsite op maat laten inrichten, in jouw huisstijl met upselling naar wens. Ook het benodigde QR-code-drukwerk (tafelstickers, plastic / houten / aluminium bordjes en tafelnummers) kunnen wij met plezier voor je regelen. Meer informatie en klantverhalen vind je op booq-online.nl/qr-bestellen. Wij zeggen doen!

Vragen of benieuwd naar de mogelijkheden van QR-bestellen in jouw zaak? Neem contact met ons op.