Roadmap #2: je zoekt helemaal geen kassa

25 november 2020

Deel 2 van onze Roadmap-interviews, waarin collega’s vertellen over de kracht, visie en ontwikkeling van ons totaalplatform booq. COO en Product Manager booq Björn Nijhuis legt uit waarom klanten eigenlijk geen kassa zoeken, maar het vooral draait om connectiviteit.

“25 jaar geleden kwam ik met een omweg bij Eijsink terecht; ik was bevoegd electronica- en wiskundedocent, maar wilde technisch verder de diepte in. Uitzoeken hoe processen werken en kijken waar je waarde kunt toevoegen, dat zat er al vroeg in. Een kassa was voor mij nooit alleen zo’n apparaat op de toonbank. Met de komst van smartphones had elke Nederlander er tenslotte gewoon potentieel één in zijn zak. Ik zag de toekomst in zulke flexibiliteit en connectiviteit: anytime, anywhere, any device. Dát is booq POS.  

Het idee voor booq POS ontstond zo’n 10 jaar geleden: ook toen ontwikkelde Eijsink al zelf software voor onze klanten. Aangespoord door de komst van tablets en smartphones besloten we zelf het kassalandschap op een hele nieuwe manier neer te gaan zetten. Met oog op de toekomst voelde het daarom niet goed om onze bestaande oplossingen om te bouwen. Als je voortborduurt op een bestaande basis die berust op een eerder doel, wordt deze tenslotte nooit optimaal toekomstbestendig. En dus begonnen we helemaal opnieuw, from scratch, met een hele nieuwe insteek.

Niet afhankelijk van je leverancier

De rode draad van onze ontwikkeling? Je wil een kassa daar waar je hem nodig hebt. Dat kan nog steeds in de zaak op de toonbank zijn, maar ook bij je doelgroep in huis via je bestelwebsite. Het kan een kassa-app zijn op de smartphone van je bediening, maar ook QR-bestellen op het terras. Het gaat om selecteren, bestellen, produceren, leveren en betalen – niet om welk apparaat je voor je hebt. Wil je tijd besparen en omzet verhogen, dan moeten die processen zo logisch mogelijk zijn. Ofwel: of je dan vanaf je mobiel iets in de kassa-app bestelt of via de vaste kassa op de toonbank, mag niet uitmaken. Het resultaat is hetzelfde. Of een gast iets via QR-bestellen bestelt op zijn eigen smartphone of thuis via de bestelwebsite op de laptop maakt ook niet uit – dezelfde stappen worden doorlopen en dezelfde upselling is verwerkt. Iedere invalshoek biedt dezelfde bron van informatie: dat is wat we omnichannel noemen. booq is niet gewoon een kassa, maar een softwareplatform dat breed processen integreert, stroomlijnt en ondersteunt. Dat maakt het zo waardevol.

booq POS is in de basis een cloudapplicatie; daar zit de backoffice, het hart. Daarom maakt het niet uit met welk apparaat je booq verbindt. Onze ontwikkelaars houden het op afstand altijd up-to-date – dat maakt het flexibel en breed inzetbaar. Dit combineren we met een lokale server voor extra betrouwbaarheid. Heeft jouw internetprovider een landelijke storing, dan is dat geen probleem – booq draait gewoon door. Maar wij gebruiken dit ook om met via jouw lokale oplossing uitval te kunnen voorspellen: ‘predictive maintenance’. Loopt een apparaat bijvoorbeeld bijna vast op te hoog dataverbruik? Zulke problemen kunnen we nu vaak al herstellen voordat ze feitelijk ontstaan.

Dat biedt jou als gebruiker extra zekerheid. De software draait door, en gaat er hardware kapot? Dan pak je een willekeurige tablet of smartphone en kun je daar daarmee verder. De applicatie kan draaien op iOS, Android, Windows of op Linux, en je logt gewoon in met jouw gebruikerscode om exact verder te gaan waar je gebleven was. Ook als je net middenin de order van een grote tafel zat. Zo ben je niet afhankelijk van Eijsink, of welke andere leverancier dan ook, om altijd up-and-running te blijven.

Modulaire vrijheid

We hebben booq POS zo ontwikkeld dat het past bij de kleine ondernemer, maar ook zodat het voor multi-filiaal of franchise-organisaties optimaal werkt. De backoffice maakt hierin geen onderscheid en werkt altijd hetzelfde. In de basis houdt booq automatisch je prijzen op elke locatie gelijk. Wil je per locatie andere prijzen of zelfs andere prijzen per doelgroep of periode, dan kan dat ook. Centraal beheer waar mogelijk, decentraal waar noodzakelijk; prijsbeheer werkt als het ware modulair. We kijken hierbij naar vier W’s: Welk artikel, Waar verkoop ik het, Wanneer verkoop ik het, en aan Wie? Op basis van deze variabelen kiest de software de juiste prijs. Misschien kost een drankje op locatie X wat anders dan op locatie Y. Misschien betalen gasten met een loyaltypas een speciale prijs. Misschien kost item A op je bestelwebsite iets anders dan via QR-bestellen op je terras. De modulariteit die we zo in de software hebben gebouwd, geeft jou als ondernemer extra flexibiliteit.

Dat modulaire zit zowel in de architectuur van booq POS, als in het totale booq platform. Het is inmiddels natuurlijk veel meer dan POS alleen. booq bestaat inmiddels uit ruim tien booq Bricks. Van tafelreservering tot personeelsplanning en van bar-/keukenmanagement tot bestelzuil: alle onderdelen zijn integraal onderdeel van de gehele oplossing. Jij bepaalt wat je nodig hebt, en betaalt alleen voor die Bricks. Zo kun je kiezen voor optimale procesondersteuning voor jóuw zaak, zonder dat je teveel betaalt.

Meer dan een kassa

Onze klanten vragen vaak om ‘een kassa’, maar zoeken dan eigenlijk een platform-innovatie die bij veel meer kan ondersteunen. Omdenken is de toekomst. Onze maatschappij draait steeds meer digitaal, met apps, met smartdevices, via ‘the internet of things’. Daarom is het zo belangrijk dat je geautomatiseerde processen logisch zijn en naadloos op elkaar aansluiten. Dan kun je altijd snel schakelen, en kiezen voor meer selfservice, voor aanvullend QR-bestellen tijdens piekuren, voor digitale bonnen op touchschermen in de keuken in plaats van ratelende printers en stapels bonnen sorteren voor bezorgorders…

De connectiviteit van booq is uniek. booq is overal, op elke plek. In je zaak, op het terras, in de winkelstraat, bij je doelgroep thuis. Jíj bepaalt zelf wat je hoe, waar en wanneer nodig hebt. Je verbindt vandaag met morgen, en zo blijf je futureproof. Daar doen we het voor.”