Terrasseizoen tips: QR-codes, tussenschermen, beleving en meer!

21 juli 2020

Misset Horeca heeft onlangs een artikel gepubliceerd waarin leveranciers van verschillende oplossingen vertellen over de kansen die zij zien om deze zomer een zo goed mogelijke omzet te behalen. Van 'perfect serves' waarop je meer marge kunt pakken, tussenschermen waardoor tafels dichter bij elkaar mogen staan, het belang van persoonlijke aandacht tot nieuwe manieren van bestellen zoals QR-bestellen, er komt van alles aan bod. Ook onze salesmanager Bert Langius kwam aan het woord. Hij vertelde over het belang van automatiseren:

‘Het liefst wil je dat alle contactmomenten eruit springen qua gemak, gastvrijheid of een andere vorm van winst. Automatisering maakt dat eenvoudiger’. De ervaring van gasten begint vaak online of per telefoon, bij het maken van de reservering. Volgens Langius is het daarom slim om daar al te beginnen. Niet alleen het grootste gebruikersgemak voor de gast is belangrijk, maar ook de mogelijkheden voor de ondernemer om speciale menu’s of evenementen te presenteren. ‘Op die manier kun je de minimale besteding vastleggen en eenvoudig verhogen. Datzelfde geldt voor de koppeling met Google of Facebook, zodat gasten ook vanuit daar makkelijk kunnen reserveren. Zorg er wel voor dat die software commissievrij is en dat je een vast bedrag per maand betaalt, zodat je altijd weet waar je aan toe bent qua kosten.’

 

Bestellen en betalen met qr vinden gasten een goede service.

Automatiseren is volgens Eijsink niet alleen van belang tijdens de coronacrisis, de vraag naar meer procesoptimalisatie, controle en totaaloplossingen is universeel. ‘Het draait niet meer alleen om een digitale kassa of qr-bestellen. Het gaat juist om het optimaliseren en controleren van het complete proces, hoe alle oplossingen in elkaar haken. Als het geheel klopt, bied je ultieme gastvrijheid en krijg je tegelijkertijd kans de omzet te maximaliseren.’

 

Sturen op data

‘Door de data uit het reserveringssysteem of de kassa weet je precies wanneer je het team moet op- of afschalen en bespaar je tijd en geld, doordat de schakels in het gastenproces beter op elkaar aansluiten’, zegt Langius. Een slim terras is dus datagestuurd. Een andere manier van sturen op data is werken met handhelds, die dankzij de data bijdragen aan de efficiëntie van het team.

‘Denk aan handhelds met de actuele voorraad, waarop de daghap altijd zichtbaar is, die bijverkoop gemakkelijker maken door middel van slimme pop-ups en die onthouden waar je bent gebleven als de accu leeg is en verder gaat met een andere handheld. Ons eigen platform booq biedt dit allemaal.’  Ook opties waarbij gasten zelf kunnen bestellen door middel van qr-codes (ook handig bij het bewaren van anderhalve meter) of personeelsplanning op basis van contracturen, loonkosten en budgetten, maken het eenvoudig om bij te sturen en het maximale uit het terras te halen.

Het volledige artikel kun je lezen op de website van Misset Horeca.

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen met procesoptimalisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op.