Vijf zomertips: haal met automatisering meer uit je terras

21 juni 2022

Door de huidige personeelstekorten in de horeca staan veel ondernemers én hun topteams onder druk. Van de begroeting bij aankomst tot het afhandelen van de rekening: hoe bereik je samen elke dag weer dat optimale serviceniveau? Lees onze tips en kies wat past bij jouw terras!

1. Meer omzet én piekontlasting met QR-bestellen

Maak het je gast extra gemakkelijk met QR-codebordjes op tafel: gasten nemen plaats op je terras en scannen mobiel de code. De smartphone opent automatisch een bestelwebsite die al gekoppeld is aan het tafelnummer, zodat orders door de keuken en bediening simpel afgehandeld kunnen worden. En gasten rekenen met bijvoorbeeld iDEAL meteen af aan het eind van het bestelproces. Uitermate geschikt om je bedienend personeel bij drukte te ontlasten én als oplossing voor het personeelstekort. Bovendien bestellen gasten op deze manier vaak sneller meer, en kun je zelf met slimme upselling de verkoop nog beter stimuleren.

2. Gasten kiezen zelf wanneer ze afrekenen 

Het kan gebeuren dat gasten over het hoofd worden gezien, een medewerker even weg is gelopen om een pinapparaat te halen of de runner niet bevoegd is om betalingen af te handelen. Wachten is de grootste ergenis in de horeca. Ga voor flexibele service door gasten zelf het moment van afrekenen te laten bepalen. Bij het eerste rondje dat uitgeserveerd wordt krijgen ze een bon met een QR-code erop. Willen je gasten vertrekken dan scannen ze de code, checken de rekening en betalen direct online via bijv. creditcard of iDEAL. Superservice voor je gasten en je team is minder tijd kwijt aan handelingen rondom betalingen! 

3. Slimme personeelsplanning haalt meer uit je team

Moeite met de juiste bezetting houden? Kies voor slimme personeelsplanningssoftware waarmee je niet alleen in een handomdraai je planning rond hebt, maar ook zorgvuldiger om kunt gaan met de beschikbare uren op basis van budgetten en contracten. Zelfs de actuele weersverwachting is realtime zichtbaar bij het roosteren, zodat je ook bij extreme terrasdrukte goed voorbereid bent.

4. Verkoop nooit meer nee met bestelzuilen

Bestelzuilen versnellen en vereenvoudigen het bestelproces voor je gasten. Een zelfstandige zuil, een muurmodel, enkele of dubbele uitvoering, of een tafel- en baliemode: jíj kiest de vorm en hoe je deze inzet. Misschien is het een extra bestelpunt en kun je zo je terrasteam ontlasten. Of misschien is slechts een deel van je assortiment via de zuil beschikbaar, enkel drankjes bijvoorbeeld, zodat gasten deze snel zelf kunnen regelen als de bediening even niet in de buurt is. Afhalen bij de balie, toch uit laten serveren, alles is mogelijk. Jij bepaalt!

5. Rust en overzicht met digitale orderbonnen

Nooit meer gehannes met handgeschreven orders of non-stop zoemende keukenprinters: laat je automatisering je mensen ondersteunen. De bediening stuurt alle orders via hun handhelds direct door naar touchschermen in de keuken, waar de digitale bonnen met een tik gestart of afgerond kunnen worden. Kleurcodering per wijk, tijdsaanduiding per tafel en bijvoorbeeld een VIP-aanduiding voor een bestelling met haast: je kunt de orders automatisch laten bewerken om je keukenprocessen te stroomlijnen. Efficiënte en toch persoonlijke service op jouw terras, rust, controle en overzicht in de keuken

Mogen wij je helpen bij het automatiseren van je terras? Graag! Neem vrijblijvend contact met ons op.