Vooruitblikken op Horecabeurs Goes met de laatste digitaliseringstrends

16 februari 2022

Het is de eerste horeca vakbeurs van 2022 én thuiswedstrijd voor accountmanager Onno van der Schoot: Horecabeurs Goes. Een inspiratieplek voor professionals uit de horeca, recreatie en toerisme in het Zuidwesten. Onno is al twintig jaar accountmanager bij Eijsink en adviseur van horecaondernemers in de regio’s Zeeland, Zuid-Holland en West-Brabant. In aanloop naar de beurs vroegen we Onno welke onderwerpen er spelen bij ondernemers, welke trends hij ziet rondom digitalisering en wat zijn verwachtingen zijn van de beurs.

Personeelskrapte

“Naast dat ondernemers heel blij zijn dat ze weer open mogen, staan ze ook voor een grote uitdaging, namelijk personeelskrapte. De vorige lockdown heeft het voor veel ondernemers nog lastiger gemaakt om personeel vast te houden. Waar take-away tijdens de lockdown noodzaak was, is het nu nog steeds een belangrijke aanvulling voor veel horecazaken. Door het inzetten van een bestelsite in combinatie met QR-bestellen zie ik dat het ondernemers lukt om de zaak draaiende te houden zonder dat de gast iets merkt van een verminderde personele bezetting.”

Integreren van oplossingen loont

“Wat ik in de praktijk zie is dat ondernemers gedeeltelijk door corona het automatiseren van processen in hun zaak anders zijn gaan bekijken. Efficiënt werken is belangrijker dan ooit en daarbij speelt het integreren van verschillende oplossingen een aanzienlijke rol. Door digitale keukenschermen in te zetten worden orders direct vanuit de (mobiele) kassa naar de keuken verstuurd. Of door personeelsplanningssoftware te koppelen met je kassasysteem zie je precies hoe het aantal ingeplande medewerkers zich verhoudt ten opzichte van de omzet. Daarnaast wordt er aan gasten meer regie gegeven. Door de optie te bieden dat gasten bestellen bij een medewerker kunnen afwisselen met QR-bestellen, kunnen gasten zelf bepalen hoe en op welk tempo ze bediend worden. En door het scannen van een QR-code op de kassabon, die bij het uitserveren op tafel wordt gelegd, kunnen gasten zelf bepalen wanneer ze afrekenen. Zonder te hoeven wachten op een medewerker.”

Aandacht voor de gast

“Een andere trend die ik op het moment veel zie bij ondernemers is de aandacht voor gastbeleving. Een zo’n fijn mogelijke gastbeleving waarborgen wordt steeds belangrijker. De behoefte aan luxe is gegroeid. Je ziet dit bijvoorbeeld terug in de stijgende vraag naar luxe accommodaties op vakantieparken. Maar ook bij uiteten gaan verwachten gasten nét dat stukje meer. Dat begint al bij een warm welkom door de gastvrouw of gastheer en eindigt bij een persoonlijk afscheid. Dankzij innovatieve handhelds die ook fungeren als pin kun je dicht bij je gasten in de buurt blijven, terwijl de processen rondom bestellen, bereiden en uitserveren juist sneller en efficiënter verlopen.”

Eijsink aanwezig op Horecabeurs Goes

“De Horecabeurs Goes is de eerste beurs van 2022. Ik verwacht dat ondernemers uit de regio staan te springen om elkaar en hun (toekomstige) leveranciers weer te kunnen zien. Iedereen wil klaar staan voor het komende seizoen mét de meest innovatieve oplossingen. De Horecabeurs Goes voelt voor mij als een warm bad. Ik heb zin om in maart mijn lokale contacten én nieuwe gezichten te zien. Kom gerust langs op stand 133.“


Horecabeurs Goes vindt 14 en 15 maart plaats in de Zeelandhallen in Goes. Klik hier voor een gratis toegangskaart voor de beurs.