Winterterras slimme (om)zet: De Koning van Denemarken

9 september 2021

Café-Restaurant De Koning van Denemarken is al sinds de jaren ’90 een begrip in Rhenen en omgeving. Niet alleen is het culinaire aanbod fantastisch, maar ook het uitzicht op de Cuneratoren en de Rijn blijft favoriet onder de terrasgasten. In de zomer én winter. Vorig jaar spraken we eigenaar Erwin Storm over hun succes en de plannen voor het winterterras. Gezien de coronamaatregelen was het winterterras helaas kort open, maar het café-restaurant is doorgegaan met wat wel kon. Erwin vertelt waarom investeren in een knus winterterras een slimme zet was, én blijft.

Hoe kijk je terug op afgelopen jaar?

“Toen we weer dicht moesten, zijn we doorgegaan met wat wel kon. We hebben ons gefocust op afhalen en bezorgen. In september vorig jaar hebben we een slimme bestelsite gekregen die erg gebruiksvriendelijk is. Tijdens de eerste lockdown konden klanten bestellingen appen of bellen maar dat is niet handig in de spits. Ook schonken we aandacht aan een duurzame verpakking van onze gerechten. We bezorgden in een straal van 6 km en konden zo wel 80 bestellingen op een avond verwerken. Hierdoor hebben we ons personeel aan het werk kunnen houden en hebben we van niemand afscheid hoeven nemen.

Het winterterras mocht weer open in het voorjaar. Omdat ons terras bestaat uit twee gescheiden terrassen, mochten we 100 gasten ontvangen. Ook werkten we met reserveren en tijdsloten. We hebben gemerkt dat een winterterras ook in het voorjaar een groot voordeel is bij slechter weer. Op het moment kunnen we nog steeds niet de volledige capaciteit benutten. Op vrijdag en zaterdag werken we daarom voor het diner met twee shifts. Onze gasten begrijpen dit en zijn er nu gewoon aan gewend. Wanneer het restaurant dan vol zit, behalen we meer omzet dan voorheen.“

Waarom heten jullie eigenlijk de Koning van Denemarken?

“Ha, dat is best een lang verhaal. En leuk, want we zijn de enige in Nederland met deze naam. Kort samengevat is dat ontstaan in 1531. Toen deed de Deense koning Christian II op doorreis Nederland aan, en overnachtte hij in Rhenen in een herberg. De toenmalige herbergier vond dat zo bijzonder dat hij de zaak omdoopte tot De Koning van Denemarken. Het oorspronkelijke gebouw sneuvelde tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar werd gelukkig later herbouwd en omgedoopt tot café-restaurant. Bij de officiële heropening kwam de ambassadeur van Denemarken de honneurs waarnemen!”

Waarom zijn jullie naast het zomerterras ook een winterterras gaan voeren?

“Het winterterras kreeg voor mij vanzelf vorm toen ik een jaar of 10 geleden op een terras zat in Maastricht – in februari. Toen dacht ik: dit moet bij ons ook kunnen. En dan bouw je rustig op. Eerst begonnen we met verwarmde parasols, later investeerden we in zo’n groot knikarmscherm om het terras te overdekken. En dan het aanleggen van gas en elektra, uittrekbare zijschermen, schermen voor de voorzijde van ons terras – je bent al snel zo’n 50-60 duizend euro kwijt. Een hoop geld. Maar al in dat eerste jaar haalden we dat eruit, én meer. Ik ben nog steeds blij dat ik die stap toen heb gezet!

Het terras aan de voorzijde hebben we vorig jaar uitgebreid aan de zijkant van het pand, want door de coronacrisis werden we gedwongen om anders naar onze capaciteit te kijken. Ook aan de zijkant hadden we al wel verwarmde parasols staan. Die krijg je echter nooit helemaal mooi waterdicht. Daarom hebben we voor het zijterras een speciale stretchtent laten maken. Deze tent heeft een prettige zandkleur en de binnenkant is aangekleed met groene palmboompjes en gezellige sierverlichting. Voor voorbijgangers heeft het een enorme stopkracht. Gasten zitten hier lekker warm, knus en helemaal droog. We hadden het zijterras in eerste instantie als tijdelijke oplossing bedacht. Echter is het zo succesvol dat we van plan zijn er een serre van te maken waarvan het dak open kan. We zijn nu in gesprek met de gemeente. Hopelijk kunnen we de serre in het voorjaar realiseren.”

Hoe draagt digitalisering bij aan het succes van jullie (winter)terras?

“We zijn vorig jaar overgestapt naar booq. We maken nu onder andere gebruik van de booq Bar/Kitchen Manager. Dat bestellingen digitaal uitkomen op touchschermen in de keuken, zorgt voor betere efficiëntie van het bestel- en bereidproces. Die extra efficiëntie konden we goed gebruiken tijdens de drukke zomermaanden. Ook maken we sinds een jaar gebruik van QR-bestellen op het terras. Vroeger waren we namelijk echt een café-restaurant, maar de laatste jaren wordt de restaurantfunctie steeds groter. Daardoor kunnen we de borrel aan het eind van de middag of halverwege de avond niet altijd voldoende aandacht geven. QR-codes bieden dan uitkomst: is de bediening even druk, dan kun je gewoon vast zelf bestellen. Ik denk dat QR-bestellen in de toekomst steeds belangrijker wordt.”

Welke tips heb je voor andere horecaondernemers?

“Kansen, service en samenwerking, daarin moet je blijven investeren. Ik denk dat het als horecaondernemer belangrijk is om positief te blijven denken én om te proberen kansen te zien en deze te benutten. We merken dat gasten het waarderen dat we aan de gang blijven. Zo is het bezorgen en afhalen zo’n succes geworden, dat we hiermee door blijven gaan.

Daarnaast hebben we een paar jaar terug bewust gekozen om te investeren in meer ervaren, vaste krachten en minder ambulante, jongere medewerkers. Ik zocht naar dat stukje toegevoegde waarde en kennis. Het draait echt om de herkenning en erkenning van de gasten. Ja, dat kost je dan meer personeelskosten, maar uiteindelijk komt de omzet daar zeker achteraan.

Verder is de samenwerking met de andere horecazaken in Rhenen me veel waard. We overleggen regelmatig en zijn best een hechte club. Vaak zijn mensen bang om hun collega’s om raad te vragen of eens aan te spreken, maar je kunt zoveel van elkaar leren. Over de structuur achter de schermen, over verzekeringen, over meer winst op je terras… En ik vind het ook logisch dat gasten niet elke dag of week hetzelfde willen eten en dus ook gewoon naar je concurrenten gaan. Daar moet je gewoon gastvrij mee omgaan. Ik denk dat de plaatsen om ons heen af en toe best jaloers zijn op hoe we het in Rhenen aanpakken.”

Net als De Koning van Denemarken meer omzet genereren dankzij een winterterras? Wij helpen je graag bij het inrichten van je processen. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Lees ook ons artikel 'Winterterras: vijf tips voor méér omzet'. of 'Inzetten op uniek winterterras Lapland Wonderdroom: Landgoed het Rheins'.