Juist nú digitaliseren: meer rendement en betere gasttevredenheid
Voor horecazaken zijn het uitdagende tijden. Investeren in digitalisering kan helpen om toch zo veel mogelijk rendement uit je zaak te halen.
Entree Magazine schreef er een artikel over en sprak met Björn Nijhuis, onze COO en product manager.
De turbulente tijden voor de horeca zijn nog niet voorbij. Want ook in de toekomst liggen er voor horecamedewerkers nog genoeg uitdagingen in het vooruitzicht. Grondstoffen zijn schaarser, gebrek aan personeel, onzekerheden... Met een investering in de goede software kun je er straks toch helemaal klaar voor zijn. Door je processen slim en efficient in te richten, verlaag je de kosten en behaal je een betere omzet. En dat hoeft zeker niet ten koste te gaan van de service. Sterker nog, het kan de service zelfs verhogen!
Bestelproces
"De gastbeleving moet altijd voorop staan", zegt Björn Nijhuis, COO en product manager bij Eijsink. "Met digitalisering kun je het bestelproces makkelijker maken. En met een extra handheld bijvoorbeeld hoeft je personeel minder ver te lopen en kan er sneller besteld en betaald worden. Ook kun je je gasten zelf laten bestellen en betalen via QR. Dat gaat sneller en het levert gemiddeld een rendementsverhoging tussen de 15 en 20% op. En het zorgt voor een hogere gasttevredenheid."
Cijfers over digitale tools
o 24% gebruikt digitale keukenschermen
o 21% gebruikt digitale barschermen
o 17% gebruikt QR-codes voor bestellingen en/of betalen
o 19% gebruikt voor iedere medewerker een eigen pin
Sturen op inzichten
Ook het koppelen van je verschillende systemen of applicaties - zoals je kassasysteem, QR-bestellen, personeelsplanning, tafelreserveringen of loonadministratie - levert geld op. Het scheelt uren aan administratie en de processen verlopen veel soepeler. Bovendien geeft het inzicht. Je ziet op welke producten je de meeste marge haalt, wie je beste verkoper is, wat je daluren zijn en welke promoties het beste werken. Nijhuis: "Op basis van die inzichten kun je weer sturen.Door te kiezen voor omnichannel digitaliseringsoplossing verzeker je je gast er bovendien van dat de gewenste service altijd dichtbij is. Zo wissel je online bestellen af met bestellen bij een gastheer of gastvrouw en lopen telefonische reserveringen naadloos over in digitaal gemaakte afspraken.
Drie doelgroepen
Digitalisering in je horecazaak levert uiteindelijk voordelen op voor drie groepen. Voor de gast, die door slimmere systemen een hogere gastbeleving kan ervaren. Voor de medewerker, voor wie de werkomstandigheden eenvoudiger en prettiger worden. En voor de ondernemer, die profiteert van kostenbesparingen op de plekken waar het kan. Een win-win-win-situatie dus.
Wil je ook digitalisering inzetten in jouw zaak maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem contact op en we gaan samen aan de slag.