Whitepaper | Waarom leidt digitalisering bij de één tot hoger rendement dan de ander?

20 januari 2022

Digitalisering in de horeca is niet meer weg te denken. Maar hoe pas je digitaliseringsoplossingen op de juiste manier toe? Gebaseerd op de ervaringen van horecaondernemers en de kennis van digitaliserings-experts delen we hoe digitalisering in jouw horecazaak een succes wordt, je meer waarde toevoegt aan de beleving van je gast én je rendement verhoogt. 

Het begin: breng wensen en knelpunten in kaart

Succesvolle digitalisering valt of staat met een gedegen plan. Begin daarom met het op papier zetten van je wensen. Zowel wat betreft de processen binnen je zaak als de beleving die je gasten wilt bieden. Wanneer goed uitgevoerd, zorgt digitalisering voor hogere gastbeleving, terwijl het gastvrijheidsgevoel onverminderd goed blijft. Voor medewerkers draagt digitalisering bij aan prettige werkomstandigheden, doordat tooling taken vereenvoudigen en verminderen. Daarnaast leidt digitalisering voor ondernemers tot een hogere omzet en kostenbesparing op plekken waar dat mogelijk is.

Verwachten jouw gasten omnichannel service?

Waarde toevoegen aan de beleving van de gast én het verhogen van je rendement doe je door het optimaliseren van processen zoals boeken, bestellen, bereiden, bedienen, bemensen, betalen, binden, besturen en beheren. Door verschillende deeloplossingen te integreren bied je gasten altijd de omnichannel service die past bij het moment én het doel waarmee ze naar jouw zaak komen. Bijvoorbeeld voor een uitgebreid diner, gezellige borrel of zakenlunch, maar ook voor het maken van een reservering of online bestelling. Zo wisselen je gasten bestellen via een QR-code moeiteloos af met bestellen bij een gastvrouw en lopen telefonische reserveringen naadloos over in digitaal gemaakte afspraken.

Boeken

Ook jouw gasten oriënteren zich steeds meer online. Voor reserveringen is het dus belangrijk dat je online goed vindbaar bent. Kunnen jouw gasten via Google, je eigen website en/of social media reserveren? Dan verhoog je de ervaren gastvrijheid! Daarnaast scheelt de juiste reserveringstool je veel tijd. Je bent geen medewerkers meer kwijt omdat ze tijdens piekuren de telefoon moeten opnemen om reserveringen aan te nemen en loopt dus ook geen reserveringen mis door onderbezetting. Bovendien betaal je met booq Tafelreservering geen commissie over de reserveringen én de software helpt je om zo slim mogelijk te placeren. Ook heb je de mogelijkheid om arrangementen en events toe te voegen aan je digitale reserveringstool. Handig voor de inkoop, voorbereiding in de keuken én waste management. Een andere handige feature is de functie waarmee je geautomatiseerde berichten kunt sturen. Stimuleer gasten om sneller weer terug te komen door een bedankmail met bijvoorbeeld een korting te sturen.

Bestellen en betalen

Het kassasysteem van nu is veel meer dan een vaste kassa op een centraal punt. Moderne software-oplossingen bieden de mogelijkheid om bestellen én betalen te faciliteren in de vorm die jouw gast op dát moment het beste uitkomt. Dat is misschien bij een medewerker met een handheld of mobiele pin, maar kan ook via een QR-code op de tafel of de kassabon, een intuïtief werkende bestelzuil of vanuit huis via een gebruiksvriendelijke bestelsite. Hoewel de meeste gasten wel zullen begrijpen hoe ze met een QR-code of bestelzuil moeten bestellen, de praktijk laat zien dat een warm ontvangst zeker loont! In zaken waar de tijd wordt genomen om de mogelijkheden uit te leggen wordt een hogere gemiddelde omzet gedraaid via digitale bestelmogelijkheden, én het is extra gastvrij om te beginnen met een gesprekje. Een andere belangrijke praktijkervaring rondom betalen laat zien dat een combinatie van online en offline betalen zorgt voor een snellere doorloop. Zo kunnen gasten zelf online afrekenen via QR én kan iedere handheld tegelijkertijd ingezet worden als extra pin door er een QR-code op te laten zien.

Bereiden en bedienen

Digitale bar- en keukenschermen zorgen ervoor dat orders in de juiste pak en/of bereidingsvolgorde in de bar en keuken binnenkomen. In de keuken zien medewerkers van verschillende parties digitaal de voortgang van gecombineerde bonnen waardoor ze de bereidingen perfect op elkaar af kunnen stemmen. Je behaalt niet direct meer omzet, maar kosten bespaar je zeker met een optimaal bereidingsproces. Daarnaast maak je ‘bedienen’ efficiënter door je zaak te verdelen in verschillende wijken. Op het barscherm voeg je orders uit dezelfde wijk eenvoudig samen en kun je ze in één keer bereiden en uitserveren. Dat bespaart veel tijd. Veel ondernemers kiezen er dan ook voor om runners in te zetten die non-stop orders uitserveren. Hebben je gasten sneller hun hapjes of drankjes? Dan bestellen ze ook sneller een volgende rondje óf maken ze eerder plek voor nieuwe betalende gasten.

Bemensen

Toegevoegde waarde door personeelsplanningssoftware ontstaat pas echt wanneer je het hele proces rondom personeel integreert. Zo start het maken van een planning bij het opgeven van de beschikbaarheid. Gebruik vervolgens standaardroosters die je met behulp van je tool aanpast op de verwachte omzet of weersvoorspelling. Zorg daarnaast dat de urenregistratie digitaal plaatsvindt. Dit is bijvoorbeeld mogelijk met een tijdregistratieklok of app. De gewerkte uren zie je vervolgens terug in je softwaretool. Wanneer de tool ook koppelt met je verloningspakket, geniet je van nóg meer toegevoegde waarde. Het hele proces van beschikbaarheid opgeven tot verloning loopt nu vanzelf met alle bijkomende voordelen van kostenbesparing, transparantie én goed werkgeverschap.

Beheren en besturen

Door verschillende processen te digitaliseren, creëer je ook meer data. Het bijhouden van data over verkochte artikelen, prestaties van filialen of salespoints én resultaten van medewerkers kan een grote uitdaging zijn door de grote hoeveelheid aan informatie. Maar ook deze fase is te optimaliseren door digitalisering. Met Business Intelligence tools zie je overzichtelijk weergeven hoe jouw horecazaak presteert. Omdat de processen rondom het beheer van je zaak het meest ontastbaar zijn, zien we in de praktijk dat hier ook de minste aandacht naartoe gaat om ze te optimaliseren. En dat is zonde, want een BI tool brengt details aan het licht waarop je meteen kunt bijsturen. Zo kom je dichter bij het behalen van je doelen én die optimale gastbeleving.

Benieuwd naar meer? Download de volledige whitepaper.