10 horeca trends voor 2021

14 januari 2021

Na een onstuimig jaar van ad-hoc schakelen en meebewegen is er veel om naar uit te kijken in 2021. Dat de horecabranche op de kop staat en dit ook effect heeft op de lange termijn is een ding wat zeker is. En dat zien we terug in de horecatrends van 2021. Wat kan je als horecaondernemer verwachten? Hoe kun je de gast van vandaag én morgen van dienst zijn? Lees hieronder 10 trends.

1. Digitalisering in een sneltreinvaart

In 2020 maakten we massaal kennis met digitaal bestellen en betalen. Het plaatsen van een bestelling dankzij een QR-code, bestelsite of bestelzuil is door het moeten beperken van contactmomenten extra interessant. Aan nieuwe digitale processen zijn we in een rap tempo gewend geraakt. Daarom is de verwachting dat ook andere processen onder de loep worden genomen. Hoe kan er efficiënter, sneller of met meer plezier gewerkt worden? De inzet van digitale orderverwerking in de keuken, slimme personeelsplanningsoftware of bijvoorbeeld een handig reserveringssysteem kan veel werk uit handen nemen en daardoor tijd en geld besparen.

2. Hybride concepten met delivery als standaard

Noodgedwongen door lockdown ontstaan, maar waar velen grote stappen hebben gezet is het opnieuw uitvinden van omzetstromen. Een deel van het omzetverlies kon worden opgevangen door het bezorgen en afhalen van maaltijden. Sommige horecazaken gingen nog een stap verder door borrelpakketten aan te bieden, kookworkshops of een online pubquiz. Onze beeldvorming is veranderd. Tegenwoordig wordt verwacht dat je maaltijden thuisbezorgt én aanbiedt om af te halen. En het is een pré als je ook huisgemaakte producten of merchandise verkoopt en events of een drive thru organiseert. Alles om de beleving subliem te maken.

3. Koop lokaal

Het sluiten van de grenzen, hamsteren in de supermarkten en wegvallen van de horeca verleidde de consument tot het genieten van pareltjes uit de eigen omgeving. Uit gegevens van het GfK blijkt dat de omzetten van lokale kwekers en telers zijn verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Mensen willen lokale ondernemers steunen vanuit de wens  verschil te maken en eerlijk te eten. De horeca zal steeds meer met deze lokale ondernemers de verbinding zoeken. Door gerechten met streekproducten te verzorgen, of boxen met producten van lokale leveranciers.

4. Veiligheid door intimiteit

Gek toch, dat het idee van eten in een bomvol restaurant nu minder prettig voelt? De verwachting is dat gasten bij heropening van de horeca zoeken naar intimiteit. Want met je eigen (kleine) gezelschap eten en drinken in een afgesloten plekje, geeft een veilig gevoel. Lange tafels zullen nog wel even vermeden worden. Flexibele en ruimere indelingen zullen de standaard worden, waardoor het werken in shifts misschien wel blijvend is.

5. Plastic isn’t fantastic

Duurzaamheid is al jaren een topic in de horeca. Dankzij het verbod op wegwerpplastic zijn plastic rietjes, patatbakjes, roerstaafjes en bestek vanaf 2021 niet meer toegestaan. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven om te omarmen die 100% afbreekbaar zijn, bijvoorbeeld suikerriet, bamboe of fsc hout.

6. De opkomst van dark kitchens

Virtuele restaurants, wat moeten we ons daarbij voorstellen? Dark kitchens of ghost kitchens zijn restaurants zonder fysieke locatie die vaak op een centrale plek – ergens in de stad – een ruimte huren en vanuit hier maaltijden bezorgen. Een andere mogelijkheid is dat bestaande keukens een virtueel restaurant opzetten, bijvoorbeeld een Italiaans restaurant die ook Mexicaanse burritos gaat verkopen onder een andere naam. Nog meer keuze voor de consument, en dus nog meer concurrentie voor ondernemers...

7. Video's op de socials

Dankzij Reels van Instagram is het voor ondernemers supereenvoudig geworden om leuke, korte filmpjes op te nemen. Ondernemers die een rondje doen door de zaak, vertellen over hun menu, how to’s van hun gerechten, medewerkers voorstellen: een perfect middel om bij je doelgroep onder de aandacht te blijven. De verwachting is dat in 2021 steeds meer ondernemers video gaan inzetten.

8. Gezondheid staat voorop

Goede voornemens in combinatie meer aandacht voor een gezonde levensstijl door het virus, hebben ervoor gezorgd dat mensen kritischer kijken naar hun eetpatroon. Minder koolhydraten, minder zout, meer groenten… Plantaardige alternatieven en alcoholvrije dranken zullen een vaste plaats innemen en steeds vaker worden gekozen, oók tijdens een avondje uit. Bewustwording zal ertoe leiden dat vlees of alcohol steeds meer alleen genuttigd worden tijdens bijzondere gelegenheden.

9. Staycation

Door de mindere toegankelijkheid van het buitenland, zullen staycations in 2021 populair blijven. Dankzij herontdekking van Nederland is vakantie in eigen land bij veel mensen goed bevallen en zal er opnieuw gekozen worden voor een vakantie binnen de landsgrenzen. Dat is mooi nieuws voor de horeca. Omdat ook minder toeristen vanuit het buitenland naar Nederland komen, zullen hotels creatief ondernemen. Bijvoorbeeld door het aanbieden van aantrekkelijke arrangementen met extraatjes, sterrendiners, fiets- of wandeluitjes.

10. À la carte wint van buffetten

Min of meer gedwongen moesten buffetten de afgelopen tijd vervangen worden door ontbijt, lunch en diner in à la carte vorm. Vooral in hotels en vakantieparken zien we dit terug, waarbij maaltijden op de kamer of in de accommodatie genuttigd werden. De pluspunten? Het is hygiënischer en vermindert voedselverspilling. Én omdat je beter in kunt spelen op de wensen van je gasten, zal dit leiden tot meer tevredenheid. Een blijvertje dus!

Kunnen wij je helpen bij het digitaliseren van processen in 2021? Neem vrijblijvend contact met ons op.