De Frietboetiek in Raalte - bestelsite als omzetbooster

23 oktober 2020

Vol energie en goede moed schoten ze in februari 2020 uit de startblokken. Eelco Koenjer en zijn partner Marlous van Mook namen snackbar Food & Go over en transformeerden het tot ‘De Frietboetiek’. Een gezellige zaak waar gasten niet alleen komen voor afhaal, maar ook om ter plekke te genieten van een goed hapje eten. Een eigen zaak leek pérfect te combineren met een jong gezin en het eigen entertainmentbedrijf van Eelco (hij is ook bekend als zijn alter ego Wolfgang Saufi). Maar het loopt anders dan verwacht.

Na een aantal topweken bepaalt corona de realiteit en zetten ze volop in op online bestellen en afhalen. Nu, in de tweede lockdown, doen ze ook aan bezorgen om op die manier zoveel mogelijk omzet te behalen. We spraken de enthousiaste Eelco over zijn ervaringen en tips.

Een vliegende start

Eelco en Marlous namen de zaak over inclusief het personeel, de receptuur van het in Raalte en omgeving welbekende gekruide frietje, en bijvoorbeeld de narrowcasting en bestelsite. Maar er werd óók direct het nodige veranderd. De traditionele snackbar kreeg een chique naam en transformeerde dankzij de hulp van een bevriende interieurontwerper in een sfeervolle, industriële hotspot met veel hout, staal en groen. Het nieuwe concept wierp direct zijn vruchten af en trok nieuwe gasten. “Waar hier eerder na 18:30 uur niet veel meer te doen was, hadden wij direct al veel mensen die na het werk nog even gezellig hier een hapje kwamen eten. De eerste weken gingen we als een speer!”

Om een slag te maken op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en efficiency werd de verouderde kassa al snel vervangen door booq POS en werden digitale keukenschermen toegevoegd. ”Een waardevolle les die ik geleerd heb op het gebied van automatisering, is dat het héél belangrijk is om een oplossing in praktijk in actie te zien en ervaren. Wij waren al in een vergevorderd stadium met een andere aanbieder. En op papier en online leek alles top, maar op het moment dat je in een showroom zelf met het kassasysteem aan de slag gaat, weet je pas écht of het kan wat je verwacht had en of hetsysteem bij je past. Nu, maanden later, zijn we nog steeds heel blij met onze keuze voor booq!”

 

Inzetten op online bestellen

In de mogelijkheid om extra omzet te vergaren met een bestelsite geloofden Eelco en Marlous vanaf het begin al stellig. Maar toen in maart de eerste lockdown een feit was, nam dit pas echt een vlucht. “Meteen hebben we volop ingezet op het boosten van de online bestellingen. We zijn erg actief op sociale media en wisten in korte tijd veel volgers te vergaren door interactie te zoeken en leuke (win)acties te organiseren. Bijvoorbeeld met de nieuwe hamburgers die we ontwikkeld hebben. De ‘Geen woorden maar Dadema’ is vernoemd naar de lokale burgemeester. Hij kwam ‘zijn burger’ persoonlijk testen en dat verspreidde zich als een malle over het internet. Die burger is nog steeds onze grootste hardloper!

Bij de eerste lockdown besloten we om onze verse voorraad nuttig te besteden door de bewoners van verzorgingstehuizen blij te maken met iets lekkers. Ook dat werd enorm goed ontvangen en zorgde voor meer bekendheid en volgers. Onze social-media-kanalen waren daarom ook het ideale middel om onze bestelsite onder de aandacht te brengen. En niet zonder effect! Het aantal online bestellingen groeide gestaag. En waar in eerste instantie de bedrijven hier in de buurt nog – uit gewenning – telefonische bestelden, zijn ook zij nu ook overstag. Online bestellen is hun nieuwe normaal.”

Mooie productfoto’s  = hogere omzet

“We waren al enthousiast over de omzet vanuit de bestelsite, maar sinds we in het zomer besloten om de bestelsite te voorzien van nieuwe, professionele productfoto’s, zien we dat de gemiddelde besteding per bestelling flink is toegenomen. Mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld en door de aantrekkelijk gepresenteerde gerechten zijn mensen toch eerder geneigd om er nog iets lekkers bij te bestellen of voor luxere dingen met een hogere prijs te kiezen in plaats van het standaard patatje. Het is echt ontzettend belangrijk dat je je gerechten op de juiste manier presenteert. Dat kan het verschil maken tussen oké omzet en goede omzet.”

Eigen bezorgservice

Om het maximale eruit te halen besloten Eelco en Marlous zodra de tweede lockdown werd aangekondigd, hun dienstverlening uit te breiden met een bezorgservice. “In goed overleg met Eijsink hebben we binnen één dag de bezorgmodule aan de bestelsite kunnen toevoegen. De klanten zijn er hartstikke blij mee, wij boren hiermee een nieuwe doelgroep aan en dat betekent dat we toch wat extra omzet genereren. En zeker in deze tijd geldt: alle beetjes helpen!”

Denken in mogelijkheden

Vanzelfsprekend hopen de ondernemers net als iedereen dat we deze coronaperiode zo snel mogelijk achter ons kunnen laten. Eelco voorziet geen grote verschuiving van online bestellen en afhalen of bezorgen naar ‘gewoon weer naar de zaak gaan en daar bestellen om mee te nemen’. “Op je gemak alles bekijken en thuis of onderweg vast bestellen: ik denk dat online bestellen echt de nieuwe normaal is en blijft, en dus verantwoordelijk blijft voor een substantieel deel van onze omzet.

Natuurlijk zijn er altijd nog mensen die het liefst traditioneel in de zaak bij de kassa bestellen en afhalen. Ook nu. Maar ook dat is geen probleem! Het mooie van kassasysteem booq POS is dat we de app ook op de tablet kunnen draaien. Dus we schakelen over naar een tablet en lopen met die mobiele kassa en pinapparaat naar buiten, zodat mensen op die manier kunnen bestellen We denken altijd in mogelijkheden en kijken met goede hoop naar de toekomst!”

Wist je dat een bestelsite in korte tijd te realiseren is? Wij helpen je hier graag bij.