Focus op beleving, gastvrijheid en efficiëntie; zo haal je volgens Rien Mol het meest uit je winterterras

10 september 2021

Rien Mol (Landgoed Het Rheins) is een creatieve ondernemer die altijd denkt in mogelijkheden. Om hun goede zomer te verlengen kozen ze in 2020 voor de realisatie van een spectaculair ‘Lapland Wonderdroom’ winterterras. Gezien de coronamaatregelen was de pret helaas van korte duur, maar het team staat te popelen om het dit jaar tot een groot succes te maken. We vroegen Rien hoe hij het maximale uit zijn winterterras gaat halen en welke tips hij collega-ondernemers wil meegeven.

Hoe kijk je terug op afgelopen jaar?

“Dat we afgelopen jaar na 4 dagen de deuren van ons winterterras alweer moesten sluiten was natuurlijk ontzettend balen. Maar aan balen heb je niet veel, dus je moet altijd kijken naar wat wél kan. Wij hebben bijvoorbeeld geëxperimenteerd met een Foodtruck en leuke dingen zoals een online Pubquiz en Bingo georganiseerd. Maar eigenlijk hebben we ons relatief rustig gehouden, want als je niet zoveel doet maak je immers ook niet zoveel kosten. Het was geweldig toen we eind april weer gasten mochten ontvangen. En gelukkig hebben we, net als in 2020, een prima zomer gedraaid!"

Hoe denk je dat de behoefte aan een winterterras dit najaar is?

“Ik denk dat de behoefte aan een winterterras gigantisch is! Mensen willen echt weer wat leuks doen, onbezorgd genieten. Het liefst wél wat meer ruimte om zich heen, want dat geeft tóch een veiliger gevoel. Wij hebben de luxe dat we die ruimte hebben en ontvangen ook veel gasten die liever iets verder rijden, dan dat ze in het centrum dichter op elkaar gaan zitten. Wij hebben dan ook geen moment getwijfeld of we het dit jaar weer een winterterras zouden realiseren; natuurlijk! Na ons eerste kleine aankondigingsberichtje op social media kregen we ook ontzettend veel e-mails van mensen die vast een plekje wilden reserveren. Dat geeft wel aan dat de interesse heel groot is! Dus mijn tip aan andere ondernemers is en blijft: heb je de mogelijkheid, investeer dan in een winterterras! Dat kan al met een simpele overkapping met verwarming. Het verlengt je seizoen én je hebt gewoon extra zitplekken waardoor je meer gasten kunt ontvangen. Kies een mooi thema, zorg voor de juiste beleving en ga ervoor!"

Wat gaan jullie dit jaar anders doen?

“Het concept blijft wat het vorige jaar ook was: Lapland Wonderdroom. Ik ben er van overtuigd dat je als horecazaak echt een stuk beleving moet bieden en je moet onderscheiden, zodat mensen specifiek naar jouw zaak willen komen. Dat onderscheiden doen wij met veel hout, rendierenvellen, vuurkorven, dennenbomen, heerlijke gerechten als rendiercarpaccio en op open vuur gegaarde zalm, het Noorderlicht, Hottubs, tochtjes met sledehonden, regelmatige bezoekjes van de Kerstman en meer. We pakken wederom groots uit. Dit jaar voegen we een ijscocktail-bar toe die er fantastisch uitziet en voeren we wat kleine optimalisaties door in bijvoorbeeld de routing. In 4 dagen kun je tóch al wat dingen leren."

TIPS: Hoe zorg je nu dat je zoveel mogelijk rendement uit je winterterras haalt?

1. Zorg dat je gasten je weten te vinden
“Een open deur, maar je moet natuurlijk communiceren dat je iets heel gaaf te bieden hebt. Dat geldt niet alleen voor een winterterras, maar natuurlijk altijd. Leuke acties, een mooi arrangement verloten onder je volgers; dat soort dingen vergroot je bekendheid en maakt dat uiteindelijk meer gasten jouw terras weten te vinden.
 

2. Manage je in- en verkoop
Ik denk dat veel ondernemers echt winst kunnen behalen op het gebied van inkoop en verkoop. Want als je dat niet goed onder controle hebt verlies je veel geld. Zorg dat je weet wat je verkoopt en wat je dus nodig hebt, én dat je altijd een gezonde marge hebt op je drankjes en gerechten. Duik dus in je data, blijf toetsen en voer prijsverhogingen bij je leveranciers door in je verkoopprijzen.
 

 

3. Zet in op efficiëntie en gastvrijheid
Mijn ervaring is dat goede automatisering cruciaal is om efficiënt en gastvrij te werken. Wij kozen voor booq POS handhelds en digitale keukenschermen zodat iedere bestelling rechtstreeks op de schermen in de bar en keuken binnenkomt. Daardoor kunnen we direct beginnen met de bereiding en dus sneller uitserveren. Dankzij de mobiele pinapparaten kunnen onze gasten ook altijd heel snel afrekenen. Al met al scheelt het ons flink wat handelingen en bespaart het tijd. En dat komt ten goede aan de gastvrijheid.

Ook planning en tafelsetting is een belangrijk onderdeel van efficiëntie. Als je met meerdere shifts werkt, kun je uiteraard meer omzet draaien. Wij werken ook met een tafelreserveringstool, waarmee gasten online hun plekje kunnen reserveren. Het is handig voor ons om al een beetje te weten wat we kunnen verwachten. Dat helpt ook in de voorbereiding. Maar we willen ook altijd ruimte houden voor gasten die spontaan onze kant op komen.

Daarnaast loont het altijd om je team te trainen is gastvrijheid. Wij doen dat volgens het principe dat ik heb geleerd van een vriend die militair is: Train as you fight. Droge stof aanbieden werkt niet. Breng je mensen bij elkaar en train in de praktijk op persoonlijk niveau.
 

 

4. Overweeg QR-bestellen als extra service en ontlasting voor je team
Daarnaast kunnen onze gasten bestellen en betalen via QR-codes. Dat laatste hebben we vorige zomer voor het eerst ingezet en is ons, en onze gasten, ontzettend goed bevallen. Gasten vinden het leuk om te doen en worden op deze manier áltijd supersnel geholpen. Ook op de allerdrukste momenten komen hun bestellingen zonder tussenkomst van een medewerker op de schermen in onze keuken en bar binnen, waarna ze direct bereid en uitgeserveerd werden. Iedere bestelling en betaling die via QR verloopt in plaats van via een medewerker, levert ons een tijdsbesparing van zo’n 4 minuten op. Dat haalt ook druk van de ketel bij de medewerkers, want ook wij hebben te maken met personeelskrapte. Waar we vorig jaar het QR-bestellen nog extra stimuleerden met korting of standaards iets lekkers erbij, zien we nu dat het al volledig ingeburgerd is. QR-bestellen is eigenlijk al een nieuwe normaal.

5. Zorg dat je goed kunt sturen
Het mooie van ons digitaliseringspakket booq is dat alle verschillende componenten met elkaar in verbinding staan. Alle bestellingen komen dus rechtstreeks op de productieschermen binnen. Maar ook alle omzet uit de verschillende kanalen, ook die van QR-bestellen in onze vakantiehuisjes, is in één omgeving zichtbaar. En dankzij de koppeling met de Personeelsplanner kunnen we bijvoorbeeld ook in één oogopslag de verhouding tussen de omzet en personeelskosten zien. Die integraties maken het veel makkelijker om gericht te sturen. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat het een mooi najaar wordt!”

Wij helpen je graag bij het inrichten van processen op je winterterras! Neem vrijblijvend contact met ons op om te ontdekken welke digitaliseringsoplossingen jou het meest opleveren.

Lees ook ons artikel  'Winterterras slimme (om)zet: De Koning van Denemarken' of 'Winterterras: 5 tips voor méér omzet!'