PERSBERICHT: Duitse groothandel METRO neemt Eijsink over

31 maart 2022

Düsseldorf (DE) / Hengelo | METRO AG heeft 100% van de aandelen van Eijsink, gevestigd in Hengelo, overgenomen. Met deze aankoop ontstaat er één van de grootste bedrijven in Europa op het gebied van kassasystemen en digitalisering voor de horeca. Eijsink wordt geïntegreerd in METRO's techbedrijf Hospitality Digital (HD). Het partnership maakt het voor Eijsink mogelijk om versneld te internationaliseren met het (in-house) ontwikkelde softwareplatform booq en voorop te blijven lopen met innovatieve softwareontwikkelingen in Nederland.

HD is het digitaliseringsbedrijf van METRO en helpt horecaondernemers bij hun digitale transformatie. Met bestelwebsites, online reserveringsmodules, menu engineering oplossingen, websites en business intelligence tooling bedient HD een groot deel van de horecamarkt in veel Europese landen. De samenvoeging van deze twee marktleiders creëert een krachtige technologie- en distributieorganisatie die vooruitstrevende digitaliseringsoplossingen biedt in tal van branches. booq zal nu worden uitgerold naar ongeveer twee Europese landen per jaar, waarbij de toegang van METRO tot 1,6 miljoen horecaklanten wordt benut.

“Als onderdeel van zijn sCore-strategie en zijn multichannel-bedrijfsmodel stimuleert METRO de digitalisering van de kernprocessen van zijn klanten om zo een allesomvattende leverancier te worden. De overname van Eijsink werpt zijn vruchten af in deze strategie. Met booq kunnen we onze klanten een uitgebreide reeks digitale tools aanbieden. METRO is met haar brede landelijke aanwezigheid, toegang tot de horecamarkt én 6.750 accountmanagers een sterke partner voor Eijsink om de internationale uitrol van booq te versnellen. METRO zal profiteren van de geplande integratie van processen met bestaande producten van HD in booq”, legt Dr. Steffen Greubel, CEO van METRO AG, uit.

booq is het omnichannel softwareplatform van Eijsink dat horecaondernemers helpt processen efficiënter in te richten om zo meer rendement te behalen. Het platform optimaliseert processen rondom het verblijf van gasten in horecazaken, terwijl de gastbeleving onverminderd hoog blijft. Als onderdeel van het platform kunnen ondernemers verschillende booq Bricks afnemen om succesvol te opereren; van moderne kassa’s tot personeelsplanning en van QR-bestellen tot digitale keukenschermen.

Ferenc Birkenhäger, CEO van Eijsink: “Met zo’n 200 medewerkers op 6 locaties en een verwachte jaaromzet van meer dan 25 miljoen euro in 2022, is Eijsink sinds de oprichting in 1984 uitgegroeid tot een bekende speler voor kassasystemen in de Benelux-markt. We zijn verheugd om samen te werken met METRO en Hospitality Digital. Het geeft ons nieuwe kansen om ons bedrijf uit te breiden en de Nederlandse horecasector verder te innoveren."

Eijsink blijft als reseller onverminderd actief in de Nederlandse markt. De organisatie, alsmede de merknaam Eijsink, blijven ongewijzigd in Nederland. Het succesvolle management van Eijsink blijft eveneens aan boord en zal de eerdere successtrategie voortzetten. Bovendien is er slechts een geografische afstand van 150 km tussen Eijsink en HD, wat de samenwerking en integratie ten goede komt.


Over METRO en Hospitality Digital
METRO is een toonaangevend internationaal groothandelsbedrijf, met food- en non-foodassortimenten, gespecialiseerd in het bedienen van zowel hotels, restaurants en cateraars (HoReCa) als zelfstandige handelaren (Traders). Wereldwijd heeft METRO zo'n 17 miljoen klanten die profiteren van de multichannel-mix van het bedrijf. Hierdoor kunnen klanten kiezen tussen winkelen bij een van de grootschalige lokale winkels of bezorging (Food Service Distribution, FSD) - allemaal digitaal ondersteund en aangesloten. Tegelijkertijd is METRO MARKETS een internationale online marktplaats voor professionele klanten die sinds 2019 continu groeit en groeit. "Duurzaam handelen" is een van de bedrijfsprincipes van METRO. METRO is al jaren opgenomen in verschillende duurzaamheidsindexen en rankings, waaronder FTSE4Good, MSCI, CDP en de Dow Jones Sustainability Index. Opname in dergelijke indexen bevestigt de hoge mate van betrokkenheid van METRO op het gebied van klimaatbescherming, het vermijden van plastic en voedselverspilling en de aanschaf van duurzamere productassortimenten. METRO is actief in meer dan 30 landen en heeft wereldwijd meer dan 95.000 medewerkers in dienst. In het boekjaar 2020/21 genereerde METRO een omzet van € 24,8 miljard. Ga voor meer informatie naar www.metroag.de of www.mpulse.de, ons online magazine.

Hospitality Digital (HD) werd in 2015 opgericht als een volledige dochteronderneming van METRO AG om digitale oplossingen te ontwikkelen die bijdragen aan het succes van HoReCa (hotels, restaurants en cateraars). De gebruiksvriendelijke tools zijn ontworpen voor de veeleisende dagelijkse horecaondernemer om tijd en geld te besparen. Onder het merk DISH biedt HD concurrerende oplossingen voor enkele van de meest urgente uitdagingen van de branche: online eten bestellen zonder extra commissie, mogelijkheid om 24/7 reserveringen aan te nemen, berekening van de winstgevendheid van menu's, online aanwezigheidsbeheer op internet en meer dan 20 onder andere sociale medianetwerken. Meer dan 200.000 restauranthouders in 16 landen gebruiken al digitale oplossingen van Hospitality Digital om hun bedrijfsprestaties te verbeteren. www.hd.digital
 

Over Eijsink en booq
Eijsink is marktleider in Nederland met digitaliseringsoplossingen voor horeca en leisure. Met 200 medewerkers op zes locaties en een verwachte jaaromzet van meer dan 25 miljoen euro in 2022, is Eijsink sinds de oprichting in 1984 uitgegroeid tot een bekende speler in de Benelux-markt. Marktkennis, persoonlijke aandacht en zinvolle oplossingen onderscheiden Eijsink al meer dan 35 jaar. De marktkennis, gecombineerd met de persoonlijke benadering en 24/7 service is uniek in de Nederlandse markt, en al jaren het vertrouwde en succesvolle concept van Eijsink. 

Onder het merk booq helpt Eijsink ondernemers om hun bedrijf succesvoller te runnen. booq is het omnichannel softwareplatform dat ondernemers helpt om processen efficiënter in te richten om zo meer rendement te behalen. Het platform optimaliseert processen rondom het verblijf van gasten in horecagelegenheden, terwijl de gastbeleving zo hoog mogelijk blijft. Als onderdeel van het platform kunnen ondernemers verschillende booq Bricks aanschaffen om succesvol te opereren; van kassasystemen tot personeelsplanning en van QR-bestellen tot digitale keukenschermen. Gebaseerd op device onafhankelijkheid, ultieme flexibiliteit, concurrerende prijsstelling en cloudgebaseerde technologie heeft booq een leidende positie verworven in de Benelux markt.