"Een reserveringssysteem biedt meer voordelen dan 24/7 reserveringen aannemen"

16 september 2022

Online je tafel reserveren: het nam een vlucht tijdens de coronacrisis, maar is voor velen inmiddels een nieuwe normaal. Voor jouw gasten is het uiteraard fijn dat zij 24/7 een reservering kunnen plaatsen én het scheelt je team veel tijd. Maar dat zijn niet de enige voordelen van een reserveringssysteem. Arjan Assink, expert op het gebied van tafelreservering en voormalig horecaondernemer, praat je bij over de trends rondom (online) reserveren, de stille krachten van een reserveringssysteem en de nieuwste functionaliteiten van booq Tafelreservering.

Meer online reserveringen

“We zien een positieve trend in het aantal online reserveringen. Dit is het resultaat van het verplichte reserveren tijdens de coronapandemie en het feit dat Nederlanders goede zin hebben om erop uit te gaan nu het weer kan. Waar reserveren voor het diner al vaak voorkwam, zien we nu vooral een sterkte toename in reserveringen voor de lunch. Wat ook opvalt is de vraag naar tafels op doordeweekse avonden.

Er zit een duidelijke verschuiving in het aantal geboekte reserveringen online en telefonisch: voor corona werd 38% van de reserveringen online geplaatst, nu is dat meer dan 60%. Bij sommige horecazaken ligt dit zelfs tussen de 90-100%! Daarbij is het zo dat 20-30% van de online boekingen via Google worden gemaakt. De gast zoekt een restaurant, deze wordt in Google getoond en maakt direct een reservering.

Strategische tafelplanning

Wil je echter je tafels strategisch, efficiënt en meermaals vullen, dan is een goede reserveringstool een must. “Reserveringssystemen zijn er niet alléén om 24/7 online reserveringen aan te nemen. Ondernemers kunnen de reserveringen beter verdelen, meer omzet genereren en hebben meer overzicht over tafelbezettingen. booq Tafelreservering neemt de regulatie van reserveringen, gebaseerd op de door jou instelde voorwaarden, uit (menselijke) handen en maakt de juiste data 24/7 op meerdere apparaten inzichtelijk. Voor de chef in de keuken, de bedieningsmedewerker op de vloer of de eigenaar/manager die ook vanuit huis een oogje in het zeil wil houden. Zonder commissie en verborgen kosten.

Reserveringsysteem als marketingtool

Hoe beter je je reserveringsproces inricht, hoe meer gastvrijheidsgevoel je creëert op momenten dat gasten (nog) niet bij je in de zaak zijn. “Wat ondernemers soms vergeten is dat je online reserveeromgeving door de marketingmogelijkheden een verlengstuk is van de gastbeleving in je zaak.

Arrangementen en acties promoten
Naast dat het makkelijk is voor je gasten als zij direct via je website, social media of in Google kunnen reserveren, kun je met booq Tafelreservering ook verleidelijke arrangementen, menu’s en acties promoten. Denk aan een ontbijtarrangement of happy hour, zodat je meer gasten trekt op de momenten waarop het normaalgesproken wat rustiger is. Ook arrangementen als een Moederdag-brunch, drie-gangen-diner, high tea/beer doen het altijd goed.

Gepersonaliseerde bedankmails versturen
‘Beste [Naam], Bedankt voor je bezoek. We hopen je snel weer te mogen verwelkomen. Het stokbroodje met dips krijg je dan van ons.’ Onderschat niet wat voor effect een dergelijke gepersonaliseerde bedankmail kan hebben. Het kan ook slim zijn om te vragen om een recensie achter te laten of bijvoorbeeld Facebook of Google. Vanzelfsprekend mét link, zodat het supereenvoudig is om even een positieve recensie achter te laten.

No-shows toegenomen

Helaas heeft menig ondernemer ervaren dat het percentage no-shows helaas is toegenomen. Met booq Tafelreservering kun je je gasten geautomatiseerd een herinnering van de reservering per e-mail en/of sms sturen. Met één druk op de knop kunnen gasten dan hun reservering annuleren of wijzigen, zodat jij tijdig weet waar je aan toen bent en de tafel eventueel weer open kunt stellen voor andere reserveringen.

Een aanbetaling vragen
Het is ook mogelijk om te werken met een aanbetaling. Met booq Tafelreservering kun je het gehele of een deel van het bedrag alvast in rekening brengen. Dit kun je instellen per actie of arrangement.

Nieuwe ontwikkelingen

booq blijft haar reserveringssysteem optimaliseren. Wil je bijvoorbeeld handmatig een reservering invoeren? Dan kan het systeem die nu automatisch toewijzen aan de handigste tafel of tafelcombinatie. Om maximaal rendement te behalen, zoomt het systeem ook niet in op het aantal tafels, maar het aantal stoelen. Stel dat je een populaire zaak hebt die elke dag vol zit, dan zorgt de software ervoor dat er geen tweetje meer geplaatst wordt aan die ene beschikbare tafel waar 4 gasten aan plaats kunnen nemen. Hierdoor kun je meer gasten ontvangen.

Een andere feature is het instellen van een minimale reserveringsduur. Komt er een tafel vrij tussen 18:00 en 20:00 uur en je standaard reserveringsduur is 2,5 uur, dan zou deze tafel tussen 18:00 en 20:00 uur niet meer gereserveerd kunnen worden. Stel je echter als minimale reserveringsduur 1,5 uur in, dan accepteert de software toch de reservering en krijgt de gast bij de reservering te zien dat er voor deze reservering een vaste eindtijd geldt. Op deze manier kun je een tafel dus vaker ‘verkopen’.

Ook is het mogelijk zelf tafelplattegronden per ruimtes aan te maken, zodat (nieuwe) bedieningsmedewerkers visueel inzicht hebben waar tafel 2 en 17 gepositioneerd staan. Tot slot beschikt booq Tafelreserveringen over een uitgebreid dashboard. Zo heb jij als restaurateur te allen tijde overzicht in de bezetting van je zaak en welke groepsgroottes je kunt aannemen.

Laat je adviseren

Juist vanuit mijn vroegere rol als horecaondernemer zie ik hoeveel tijd het werken met een digitaal reserveringssysteem ten opzichte van een papieren agenda in de praktijk scheelt. Tijd die je kan besteden aan dat wat je het liefste doet: bezig zijn met je gasten. Geen onleesbare notities meer en gestoord worden tijdens piekmomenten met telefonische reserveringen dus.

Een online reserveringssysteem past bij de versterkte versnelling van digitalisering in de horeca, zorgt ervoor dat de gast zich direct gehoord voelt en haalt het maximale uit je bezetting. De ROI is bijzonder groot, hopelijk zet ik je aan het denken!”