Wat willen gasten op het terras anno 2022?
Een mooie plek in de zon, leuk gezelschap en een lekker hapje en drankje: ook jouw gasten kunnen niet wachten om plaats te nemen op het terras. Het bestellen van eten en drinken kan tegenwoordig natuurlijk op verschillende manieren. Maar welke manier van service verwachten gasten eigenlijk? Hoe gastvrij vinden zij bestellen bij een medewerker en via een QR-code? En, is de vorm van service bepalend voor het terras dat ze kiezen? We gingen op onderzoek uit.
"Keuze terras afhankelijk van gezelgschap"
De 32-jarige Ellen is regelmatig op het terras te vinden. “De keuze van het terras hangt vooral af van het gezelschap waarmee ik heb afgesproken”, vertelt ze. “Met vriendinnen kies ik sneller voor een locatie in de binnenstad waar we lekker ‘mensen kunnen kijken’. Met ons gezin of met vrienden met kinderen gaan we altijd voor een locatie buiten de stad met meer ruimte om te spelen. Natuurlijk moeten de medewerkers vriendelijk en behulpzaam zijn en verwacht ik dat we vlot geholpen worden. Maar het is nog nooit zo geweest dat we ergens niet, of juist wel, naartoe gingen omdat je er ook kunt bestellen via QR-codes.”
“Ik vind lang wachten vervelend”
“Het is wél zo dat wanneer we echt lang moeten wachten, we de volgende keer liever ergens anders gaan zitten. Als het erg druk is op het terras, zijn QR-codes wel ideaal. Vorig jaar heb ik regelmatig op die manier snel een extra drankje of een borrelplank besteld. Als je het hebt over ‘gastvrije service’, denk ik dat de kracht vooral zit in de combinatie. Ik vind het prettig als de mogelijkheid er is om via QR-codes te bestellen, maar zou het niet fijn vinden als ik überhaupt geen medewerkers meer op het terras zie.”
“Ik wil geen persoonlijke gegevens invullen”
Lieke (36) is inmiddels erg gewend aan bestellen en betalen via QR-codes. “Ik vind het wel praktisch. Je hoeft niet te wachten, kunt op je gemak even kijken en je keuze maken. Het is belangrijk dat de medewerkers ons vriendelijk ontvangen, maar de manier waarop ik vervolgens kan bestellen maakt voor mij weinig uit. Ik bestel vaak via een QR-code, maar verwacht wel dat er een medewerker op het terras aanwezig is. Want als ik een vraag heb, wil ik die gewoon kunnen stellen. Een voorwaarde voor het bestellen via QR is voor mij overigens dat ik niet allemaal persoonlijke gegevens hoef in te vullen. Gewoon een QR-code scannen, kiezen en betalen via mijn bank-app moet voldoende zijn, anders haak ik af.”
“Op het terras heb ik geen haast”
De 25-jarige Stef zegt: “Ik ga in principe naar een terras om gewoon een gezellige middag te hebben. Ik vind het dan niet erg als ik af en toe even moet wachten totdat een medewerker mijn bestelling kan opnemen. Maar als de mogelijk bestaat om zelf via een QR-code een extra drankje of rondje bitterballen te bestellen, zal ik dat zeker doen. Dat doet voor mij geen afbreuk aan gastvrijheid. Eigenlijk vind ik het wel hygiënisch dat je geen kaart nodig hebt die al veel mensen in handen hebben gehad. En ook milieutechnisch is een online menukaart eigenlijk wel slim. Dan hoef je natuurlijk niet steeds nieuwe kaarten te printen.”
“Ik vind het ideaal als ik kan bestellen wanneer het mij uitkomt”
Sander (45) geeft aan de voorkeur te geven aan QR-bestellen. Lachend vervolgt hij: “Ik ben zo iemand die altijd te druk aan het kletsen is om op de menukaart te kijken. Dan komen ze twee keer vragen of we onze keuze al hebben gemaakt en dat is dan niet zo. Bij de derde keer moeten we dan natuurlijk juist lang wachten, omdat ze eerst twee keer voor niets kwamen. Via een QR-code kan ik precies bestellen wanneer het mij uitkomt.”
“Persoonlijk een vraag stellen is voor mij belangrijk”
Martine (67) heeft een voorkeur voor bestellen bij een medewerker. “Voor mij is bestellen bij een medewerker eigenlijk vanzelfsprekend. Mijn man kan niet goed tegen bepaalde voedingsstoffen, dus dan vinden we het prettig om één en ander persoonlijk na te kunnen vragen. Ik was me ook nog niet zo bewust van de mogelijkheid om te bestellen via QR-codes, maar het lijkt me eigenlijk wel leuk om eens te proberen om op die manier een drankje te bestellen.”
“Ik vind het handig dat ik precies zie wat het kost”
Tessa (16) ging vorige zomer na schooltijd soms wat drinken met vriendinnen. “Af en toe namen we er dan ook een broodje of gebakje bij. Ik vond het heel fijn om dan via een QR-code te bestellen, want dan kon ik precies zien hoe duur het was en of ik nog genoeg geld op mijn rekening had. Degene die ging betalen stuurde de rest dan eerst een tikkie. Dan hadden we dat direct goed geregeld.”
“De juiste service hangt af van gezelschap en moment”
De 41-jarige Christa heeft veelvuldig via QR-codes besteld, maar kiest daar niet altijd voor: “Ik vind het met mijn gezin superhandig. Ook voor het eten, want ik weet precies wat ze willen en het is zo geregeld. Maar als ik met een wat grotere groep vriendinnen ben en we het diner willen bestellen, vind ik het makkelijker als een medewerker even iedereen vraagt wat ze willen hebben. Voor een rondje drankjes is dat niet nodig, dat regelen we gewoon zelf, terwijl die medewerker ergens anders de dinerwensen inventariseert.”
Conclusie
De mogelijkheid om te bestellen via QR-codes wordt door zowel jong als oud gezien als een waardevolle aanvulling op het bestellen bij een medewerker. Gasten vinden het fijn als ze zelf kunnen kiezen wanneer en op welke manier ze bestellen. Ze bestellen sneller drankjes en fingerfood via QR dan uitgebreide diners. Daarnaast zijn de meeste mensen niet gecharmeerd van een terras waar je alleen via QR-codes kunt bestellen. Een vriendelijk ontvangst en de aanwezigheid van een medewerker cruciaal voor een goed gevoel van gastvrijheid.
Nieuw: bijbestellen en pas achteraf betalen
De ontwikkelingen op het gebied van QR-bestellen staan niet stil. Vorig jaar zag je vooral de variant waarbij een QR-code gekoppeld is aan een locatie en waarbij afrekenen noodzakelijk is voordat de bestelling wordt uitgeserveerd. Bij de nieuwe vorm van QR-bestellen krijgen gasten een bon met QR-code overhandigd bij het uitserveren van het eerste rondje drankjes. Via die QR-code kunnen gasten zelf bijbestellen. Alle orders worden gebundeld en pas aan het eind afgerekend via diezelfde code of gewoon bij de medewerker. De gast kan dan kiezen wat hij het prettigst vindt en het scheelt jou de nodige transactiekosten.