10 horeca trends voor 2022

8 december 2021

Welke horecatrends kun je als horecaondernemer of restauranteigenaar in 2022 verwachten? Hoe kun je de gast van vandaag én morgen van dienst zijn? We geven een doorkijkje naar 10 trends.

1. Intimiteit

Vorig jaar was veiligheid door intimiteit een belangrijke horecatrend. Plekjes met geborgenheid, die voelen als privé, blijven belangrijk. Ronde zitjes waarbij gasten elkaar aankijken en verbinding kunnen maken met elkaar zijn hier een voorbeeld van. Het gebruik van wandafscheidingen en afgebakende zithoeken geven het gevoel van intimiteit, zónder ongezellig afgezonderd te zijn.

2. Etnic blending

We kunnen niet wachten om weer te reizen. Desnoods in ons hoofd of op het bord. Maaltijden uit andere culturen zijn razend populair. Er is een opkomst van bijvoorbeeld taqueria’s (tacobars) en de interesse voor onbekende keukens is groot; Afghaans, Georgisch, Mongools. Wat we ook steeds meer zien is dat een smaaksuccess uit de ene hoek van de wereld in een vorm wordt gegoten van een populair gerecht uit een totaal andere hoek. Denk aan sushi pizza’s of kimchi pasta carbonara. Wereldse, creatieve gerechten die ontstaan in streetfoodtentjes, foodtrucks en bij patissiers en via social media viral gaan.

3. Werken, ontspannen en ontmoeten in de mix

Uiteten gaan is niet meer de enige reden om een restaurant te bezoeken. Ontmoeten, ontspannen en werken komt steeds meer samen in veel horecazaken en hotels. Dat vraagt om flexibiliteit in interieur en een omgeving die op meerdere functies is ingesteld. Snel kunnen wisselen van setting en sfeer. Om dit te bereiken kun je gebruikmaken van verrijdbare meubels, gordijnen en multifunctionele tafels die gemakkelijk aan en uit elkaar geschoven kunnen worden.

4. Lobby voor de locals

‘Hometel’ begint aan populariteit te winnen. Een hotel dat voelt als thuis. Niet alleen voor internationale gasten die een stad of dorp bezoeken. Nee, voor de bezoeker uit de buurt fungeert de hotellobby steeds meer als all day ontmoetingsplek. Voor een koffiemomentje gedurende de dag of juist de lunch. Deze trend past bij de verschuiving van bestedingen aan eten en drinken die tijdens lockdowns zijn ontstaan. Er wordt vaker en structureler thuisgewerkt en daardoor wordt er minder tijd op kantoor doorgebracht. De hotellobby is de nieuwe stek om even te lunchen of een cappuccino te drinken met een collega. 

5. Met een missie

Horecaondernemers die het voortouw nemen om het klimaat in de wereld te veranderen zien we steeds meer. Thema’s als milieuvriendelijkheid en duurzaamheid hebben een grote impact op de voedingsindustrie en hoe restaurants en gasten zich in 2022 zullen gedragen. Eten is een belangrijk element om verwantschap te ervaren, zo belangrijk dat we spreken van ‘food tribes’. Eet je keto, dan zoek je anderen op die keto eten. Eet je minder of geen vlees, dan zoek je andere vegans, vegetariërs of flexitariërs op. En waar vind je die? Bij horecazaken die zelf sterk geloven in en met hun hele concept inspelen op belangrijke thema’s.

6. Take-away is here to stay

On- en offline vloeien steeds meer in elkaar over. Het liefst willen we alles ‘on demand’. Niet alleen films en series of de boodschappen. Nee, we gaan minder vaak uiteten omdat we ook het 'thuis uit eten’ hebben ontdekt. Het aanbod en de kwaliteit van eten bestellen is simpelweg beter dan voorheen. Restaurants weten nu hoe ze het stukje beleving uit de zaak mee naar huis kunnen geven. Met een persoonlijk kaartje, snoepjes of een videoboodschap bijvoorbeeld.

7. Tiktok or not?

Was Instagram vorig jaar het meest effectieve mediaplatform voor restaurants, TikTok is dat op dit moment. 500 miljoen actieve gebruikers wereldwijd die dagelijks gemiddeld 1 miljoen video’s bekijken. 90% van de gebruikers gebruikt de app meerdere keren per dag. Echt moeilijk is het niet hoor! Neem je gasten mee op rondleidingen door je restaurant, stel je medewerkers voor, laat voorbereidingen zien in de keuken of show hoe je cocktails maakt. Video’s maken je benaderbaar en menselijker. Dit maakt het makkelijker om nieuwe klanten te benaderen en het gesprek op gang te brengen.

8. Uitgesproken interieurs

Prints, patronen, aaibare stoffen én opvallende kleuren. Van vloer tot plafond. Gasten zijn meer dan ooit op zoek naar bijzondere ervaringen om even te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Dat zien we terug in unieke horecaconcepten met veel theater aan tafel, natuurlijk groen en opvallende kunstobjecten. Het geheim van een goed concept is een goed verhaal. Het vertalen van de droom van de ondernemer in prikkelende kernwaarden en een eigen identiteit. Horecazaken die van begin tot eind kloppen gaan het in 2022 goed doen.

9. Terras als verlengstuk

In 2021 was het terras voor veel horecaondernemers het redmiddel tijdens de beperkende maatregelen. Nu is het terras niet langer meer een opzichzelfstaand element van jouw horecazaak maar gelijkwaardig aan de binnenruimte(s). Interieur en stijl worden op het terras zichtbaar door de inzet van luxere materialen, verlichting, aankleding en zonwering. Een investering voor weer of geen weer; tegenwoordig zit je ‘buiten’ net zo comfortabel als binnen.

10. Diepgaande digitalisering

In 2021 maakten we massaal kennis met digitaal bestellen en betalen. Digitalisering van de processen in je horecazaak gaat verder dan dit. Digitalisering van menukaarten, routing, reserveringen wordt in veel zaken heroverwogen. Dit alles om het gastvrijheids- en serviceniveau te verhogen. Grab & go, waarbij gasten zelf hun drankjes en snacks scannen én afrekenen is bijvoorbeeld ideaal voor onbemande locaties in hotels.

Kunnen wij je helpen bij het digitaliseren van processen in 2022? Neem vrijblijvend contact met ons op.