5 tips: verhoog je online zichtbaarheid

18 november 2020

Helaas mag je op dit moment nog steeds geen gasten ontvangen in je zaak. Juist daarom is je online zichtbaarheid nu éxtra belangrijk. Weten jouw potentiële klanten je te vinden? En wat kun je zelf doen om de vindbaarheid en aantrekkingskracht van jouw zaak te optimaliseren? Met deze vijf gratis tips versterk jij je online positie.

1. Wees actief op social media

Uit het oog, uit het hart. Heel veel mensen dragen hun favoriete zaken nog steeds een warm hart toe, maar als ze je niet zien, denken ze vanzelf ook minder aan je. Die betrokkenheid kun je vergroten door actief te zijn social media. Jouw gasten vinden het leuk om regelmatig een update te krijgen over waar jullie mee bezig zijn. Kies daarbij voor een goede balans in het soort berichten. Want natuurlijk mag je balen van de huidige situatie, maar laat óók zien dat je vol energie het beste ervan maakt.

Een goede graadmeter is plaatsen wat je zelf ook leuk of interessant vindt om te zien. Kies bijvoorbeeld voor smakelijke foto’s en filmpjes van (het bereiden van) nieuwe gerechten en berichten over enthousiaste medewerkers die vol goede moed de zaak nóg mooier maken. Je kunt ook eens experimenteren met een leuke winactie – het hoeft niet veel te kosten en kan je wel meer volgers opleveren. Persoonlijk en met een beetje humor, dat doet het vaak goed. Heb je zelf niet zoveel affiniteit met social media? Betrek er dan medewerkers bij die dat wél hebben.

2. Zorg voor complete informatie

Kijk eens kritisch naar je website. Heb jij je adres en openings-/bezorg-/afhaaltijden er helder op staan? En is je menu goed vindbaar? Of is het toch een beetje zoeken? Jouw gasten willen snel weten waar ze aan toen zijn. Overweeg daarom om dergelijke informatie niet alleen op een speciale contactpagina te zetten, maar bijvoorbeeld ook in de footer van je website. En vergeet ook je socialmediakanalen niet!

3. Maak een Google Mijn Bedrijf pagina

Als bedrijf kun je gratis een Google Mijn Bedrijf-profiel maken. Het voordeel hiervan is dat jouw bedrijf beter/uitgebreider wordt getoond in Google, én (heel waardevol) je bedrijf is te vinden op Google Maps! Als je een Google Mijn Bedrijf pagina hebt, zie je bij een passende Google zoekopdracht vaak een extra blok met informatie over jouw zaak bovenaan de zoekresultaten. Heb je ook mooie afbeeldingen toegevoegd? Dan spring je extra in het oog. Gebruik je daarnaast de gratis Google Post mogelijkheid, dan ben je nóg prominenter aanwezig in de zoekmachine. Deze gratis berichten komen weer onder je Google Mijn Bedrijf bedrijfsprofiel – ideaal voor nieuws, acties en events.  

4. Versterk je (lokale) vindbaarheid

Voor een goede vindbaarheid is het sowieso essentieel dat je de woorden waarop jouw doelgroep zoekt (‘zoektermen’), opneemt in de titels, beschrijvingen en teksten van jouw websitepagina’s. Stel, je hebt een sushirestaurant in Hengelo. Als je naast ‘Sushi’ ook ‘Hengelo’ opneemt in de titels en beschrijvingen van jouw websitepagina’s, dan wordt jouw zaak hoger in de resultaten getoond wanneer mensen zoeken naar ‘Sushi Hengelo’. Regelmatig een blog of nieuwsbericht plaatsen houdt ook je site actueel en versterkt je vindbaarheid via Google. Blijf wel schrijven voor je doelgroep, niet voor Google: stop niet je website vol met zoekwoorden, want dat werkt juist weer averechts.

5. Vraag je vaste klanten om een review

Ben jij gevoelig voor reviews? Jouw potentiele klant ook! Positieve reviews zorgen dat nieuwe gasten sneller voor jouw zaak kiezen dan die van een concullega zónder enthousiaste aanbevelingen. Veel van je vaste gasten zijn zeker bereid hier iets in te betekenen, maar denken er zelf niet over na. Vraag je vaste klantenkring daarom proactief om een mooie review achter te laten; Google reviews zijn erg waardevol, net als die op Facebook en bijvoorbeeld Thuisbezorgd.