Data-driven gastvrijheid: "Als je door data 15% meer omzet kunt pakken, waarom zou je dat dan niet doen?!"

1 juni 2021

Meer gastvrijheid betekent uiteindelijk meer omzet en iedere horecazaak kan zijn rendement verhogen door op gastvrijheid te sturen. Dat is het uitgangspunt van Patrick Treichl en zijn team van De Gastvrijheidscoach. “Wij leren mensen om anders te gaan werken, waarbij het analyseren van je data cruciaal is. Dit geeft namelijk het vertrekpunt voor verbeteringen en is tevens het bewijs dat ondernemen en sturen op basis van feiten en data loont!”

"Horeca is een serieus vak
waar serieus geld mee te verdienen valt"

Als voormalig horecaondernemer weet Patrick dat je met gastvrijheidsbeleving je zaak en omzet naar een hoger niveau tilt. “Meer gastvrijheid en oprechte aandacht verhoogt nu eenmaal de gemiddelde besteding per tafel.” Patrick heeft – net als andere horecaondernemers – in praktijk ervaren wat wel en niet werkt. Maar… stelt hij: “Het fingerspitzen- of onderbuikgevoel is zeker niet onbelangrijk, maar niet meer voldoende! Horeca is een vak. Een serieus vak waar serieus geld mee te verdienen valt. Het beste rendement behaal je door te investeren in je team en gastvrijheid. En de data die je toch al verzamelt helpt je om gericht verbeteringen door te voeren. Eigenlijk is het simpel: als je door slim gebruik van je data 15% meer omzet kunt pakken, waarom zou je dat dan niet doen?!”

Downsize per thema

“Moderne organisaties, groot én klein, verzamelen al heel veel handige data. Maar je ziet dat de managers en de leidinggevenden op de vloer vaak door de bomen het bos niet meer zien en niet weten waar ze moeten beginnen. Wij hebben met De Gastvrijheidscoach daarom een methodiek ontwikkeld om te downsizen per thema. Het verhogen van de gemiddelde besteding is vaak de eerste stap. We gebruiken de rapportage- en analysetool booq BI om in de data te duiken. Wat is bijvoorbeeld de gemiddelde besteding per persoon, tafel of per lunch of diner? En we bekijken hoe de medewerkers op dit moment te werk gaan. Hoe benaderen ze de gasten? Welke vragen stellen ze? Wat weten ze over de producten en gerechten? Welke suggesties doen ze? Dit is ons vertrekpunt."
 

"Het beste rendement behaal je door te investeren in je team en gastvrijheid."

 

Stel concrete doelen

"Vervolgens stellen we concrete doelen voor de omzetverhoging en geven adviezen om die doelen te bereiken. Altijd vanuit de gedachtengang dat je als gastheer of gastvrouw geen verkoper bent maar een adviseur. Bijvoorbeeld: ‘jullie gaan na het diner niet alleen koffie, maar ook een cocktail adviseren aan de bar of op de loungebanken en ‘jullie gaan QR-bestellen inzetten om de gemiddelde besteding te verhogen’. We geven drie of vier van dat soort adviezen en begeleiden het team om de nieuwe manier van werken eigen te maken. Na vier weken evalueren we de resultaten, die je terugziet in booq BI. Zo zie je dat de verkoop van het aantal cocktails bijvoorbeeld met 150% is gestegen en de gemiddelde orderwaarde ook is toegenomen. De next step is het formuleren van nieuwe doelstellingen en advies geven hoe ze die kunnen behalen."

Kennis delen, verhogen en waarborgen

"In praktijk zien wij vaak dat er ruimte is voor omzetverhoging door gastvrije cross- en upsell, maar ook op het gebied van kostenbesparing en arbeidsproductiviteit is veel winst te behalen. Als je weet wat je per dag verkoopt kun je natuurlijk veel scherper inkopen en dat scheelt. Zeker met verse producten!

Gastvrijheid hangt ook samen met de snelheid waarmee bereid en uitgeserveerd wordt. Als je ziet dat de gemiddelde doorloopsnelheid van gerechten veel langer is als Pietje in de keuken staat, dan wanneer Jantje aan het werk is, is het zaak om Pietje te helpen om zijn werk anders te doen. Op jaarbasis scheelt je dat serieus geld. Daarnaast coachen we teams om het tempo te bepalen gedurende het verblijf van de gast. Je past je service aan op basis van de behoefte van je gasten. Als ze de tijd hebben, neem dan ook de tijd en geef ze de tijd om te genieten én besteden!"

"Verkoop je dure auto, investeer dat in je team
en dan kun je straks drie van die dikke auto’s kopen!"

Daag je team uit en beloon ze

 Je team is uiteindelijk je belangrijkste kracht. Van een vriendelijk ontvangst tot vlot uitserveren en goede kwaliteit van de gerechten; zij bepalen de gastbeleving. Ik zeg wel eens gekscherend tegen horecaondernemers: ‘Verkoop je dure auto, investeer met dat geld in je team en dan kun je straks drie van die dikke auto’s kopen!’.

Nederland loopt op het moment zeker niet voorop wat betreft gastvrijheid. Daarom is het belangrijk om kennis en kunde te verhogen. Zeker in deze tijd waarin veel toppers helaas voor een andere branche hebben gekozen. Je moet investeren in kwaliteit en je medewerkers ook belonen als dat wat oplevert.

De manager ziet de harde data en exacte cijfers, maar ik ben van mening dat je je medewerkers ook percentages moet geven, zodat ze zien dat een andere werkwijze werkt. Zorg eventueel voor een spel-element, en wees zeker bereid om iets terug te geven als het rendement stijgt. Uiteindelijk moet je het samen doen! Leveranciers kunnen hier ook een rol in spelen door bijvoorbeeld een challenge op te zetten. Als targets worden gehaald krijgen je medewerkers dan iets leuks van de leverancier. Dan heeft de leverancier meer afname, de ondernemer meer omzet en de medewerkers iets leuks als beloning. Win-win-win toch?"

"Het bestaansrecht van De Gastvrijheidscoach is dat wij onze klanten helpen om meer geld te verdienen. Data is daarbij onze leidraad voor de verbeterpunten én levert tevens het bewijs van het effect van de veranderde werkwijze die wij adviseren. Eerder gebruikten we daarvoor allerlei Excel-bestanden, maar sinds de lancering van Business Intelligence tool booq BI kunnen we de data rechtstreeks daar uithalen. Dat scheelt ontzettend veel tijd en ik vind het fantastisch dat data op deze manier toegankelijk wordt gemaakt voor horecaondernemers.

Mocht je willen weten hoe je nog meer uit booq BI haalt? Neem vrijblijvend contact met ons op. Het is écht een gemiste kans en verloren omzet als je er niet mee aan de slag gaat, liever gisteren dan vandaag!

_____________

Over booq BI

Alle verkoopdata die gelogd wordt in booq POS, wordt in de Business Intelligence tool booq BI middels tegels met overzichtelijke grafieken, diagrammen en trendlijnen aan je gepresenteerd. booq kent diverse standaard dashboards die ieder informatie tonen over periodes, locaties, producten en medewerkers. Zo kijk jij als ondernemer eenvoudig hoe je zaak of zaken ervoor staan en waar ruimte is voor verbeteringen. Wat zijn bijvoorbeeld de grootste omzetmakers? Waarom verkoopt medewerker x veel meer gebakjes bij de koffie dan medewerker y enzovoorts. Wil je verder de diepte in? Dan zoom je eenvoudig in en veranderen de andere tegels mee.

Iedere booq POS-gebruiker krijgt gratis toegang tot booq BI Basis. Je probeert het uitgebreidere booq BI Basis+ nu drie maanden gratis. Ervaar het zelf!

Ontdek booq BI