Digitaal betalen vs traditioneel betalen in restaurants

24 november 2021

Snel, veilig en makkelijk. Zeker in de horeca groeide de voorkeur voor digitaal betalen het afgelopen jaar razendsnel. Hierdoor ontdekten ook restauranthouders alle bijkomende voordelen van smart en cashless betaaloplossingen. En dit terwijl gasten de traditionele betaalmethodes ook nog niet vergeten zijn. Welke betaalmethodes verwachten je restaurantgasten?

Door de coronacrisis en het kritisch tegen het licht houden van betaalgewoontes is de ontwikkeling van digitale betaalmogelijkheden nu ook in Nederland in een stroomversnelling geraakt. Wil je klantvriendelijk zijn, dan doe je er goed aan je klanten hun favoriete digitale betaaloplossingen aan te bieden zoals Apple Pay en het betalen met QR-codes.

Digitaal betalen

• Betalen met smartphone of smartwatch

Door de komst van betaalapps kunnen gasten rechtstreeks met hun smartphone of smartwatch betalen omdat betaalkaarten, creditcards of bijvoorbeeld Paypal of iDEAL zijn gekoppeld. Soms scant de gast een QR-code op de rekening, de andere keer houdt de gast zijn smartphone tegen de (mobiele) betaalterminal. Zowel de horecazaak als de gast krijgen een bevestiging dat de betaling is geslaagd.

• Betalen met QR-codes

QR-bestellen brak in 2020 door in de horeca. Waar het eerder werd ontwikkeld als oplossing voor het personeelstekort, brak het alle fronten als contactloze bestel- en betaalmethode voor de 1,5 meter samenleving. Gasten kunnen met QR-bestellen een QR-code scannen op een tafel en via de bestelsite zelf hun bestellingen doorgeven en online betalen. De andere mogelijkheid is dat gasten na het nuttigen van hapjes en drankjes een QR-code op de kassabon scannen om zelfstandig af te rekenen. Ideaal in de tijd van het personeelstekort want hierbij is geen medewerker nodig.

• Bestelsites voor afhalen en bezorgen met rechtstreekse betaling

Het online bestellen van eten blijft populair en horecazaken kiezen steeds vaker voor een eigen bestelwebsite, zodat ze geen hoge commissiekosten hoeven af te dragen en zelf controle hebben. Een groot voordeel is dat je direct de betaling op jouw rekening ontvangt door de geïntegreerde betaalmodule zoals iDEAL, Paypal en Bancontact in je bestelsite. Slim gekoppeld, net als je kassa software. Na een succesvolle betaling krijg je direct een bevestiging en kan de bestelling bereid worden.

• Self-order kiosken

Waar we bestelzuilen vooral kennen in de snackbar en fastfoodbranche, nemen ze steeds meer hun intrek in restaurants. Ideaal voor het afhalen van maaltijden, maar oók om bijvoorbeeld drankjes te bestellen. Zo zet een restaurant / lounge in Amsterdam een bestelzuil in om gasten een bierkeuze te laten maken en vervolgens zelf uit de koeling te laten pakken. Gasten kunnen op kiosken niet alleen een hapje of drankje bestellen, maar ook direct afrekenen met pinpas, smartphone of smartwatch. Ook bij self-order-kiosken leidt de visuele weergave van het menu tot een hogere besteding en bovendien minder personeelskosten omdat je minder personeel nodig hebt om bestellingen op te nemen.

Traditionele restaurant betaalmethodes

• Cash

Betalen met munten en briefgeld wordt steeds minder populair. De Nederlander heeft immers minder frequent contact geld in de portemonnee. Het is niet voor niks dat sommige restaurants ervoor kiezen om helemaal geen cash meer aan te nemen en enkel met pin te werken.

• Pinnen met pinpas

Minder cash in de kassa is altijd fijn. Grotere bedragen worden sneller gepind. Steeds vaker betalen restaurantgasten per telefoon dan met de pinpas. Een pinapparaat dat contactloze betalingen accepteert is dan ook een must voor jouw restaurant.

• Creditcard

American Express, MasterCard of VISA creditcard. Ondanks dat een groot deel van de Nederlanders een creditcard in bezit heeft, is het gebruik van de creditcard in restaurants beperkt. Het kunnen betalen met creditcard is met name handig voor buitenlandse restaurantgasten.

• Loyalty en cadeaukaarten

Door te werken met puntenspaarprogramma’s maak je van je restaurantgasten echte ambassadeurs. Je beloont ze voor het terugkomen. En die bezoekjes trigger je met e-mailupdates over het maandmenu en nieuwe gerechten op de kaart. Ook cadeaubonnen worden nog steeds veelvuldig ingezet. Zeker tijdens de coronatijd waarin veel restaurants met tegoedbonnen gingen werken om alsnog inkomsten te verdienen. Voor de gast leuk om te geven of te krijgen. En voor jouw als ondernemer extra service, promotie en inkomsten.

Waarom digitaal, cashless en contactloos betalen?

Digitaal betalen is hygiënischer, wetenschappelijke data geeft aan dat bankbiljetten bacteriën bevatten en spelen een rol bij het verspreiden van virussen. Digitaal betalen is daarnaast ook sneller! Uit onderzoek blijkt dat een contante betaling ruim een halve minuut duurt. Dat is bijna 2 keer zo lang als de gemiddelde tijd waarin een pinbetaling verricht wordt (18 seconden). Een contactloze betaling duurt gemiddeld zelfs maar 9 seconden!

Welke digitale betaalmogelijkheden passen bij jouw doelgroep?

Voor een horecaondernemer is de inzet van digitale betaalopties een slimme keuze. Het zorgt ervoor dat gasten snel en veilig kunnen afrekenen en je werknemers er minder kostbare tijd aan kwijt zijn. Kijk alleen al wat die 20 seconden tijdwinst per betaling je oplevert! Digitale betaalsystemen kunnen rechtstreeks in de kassasoftware geïntegreerd worden, waardoor ook de administratie versimpelt. Een win-win-win waar we nu veel meer mee kunnen en in de toekomst nog veel van kunnen verwachten.

Integreer alle betaalmethodes in je kassasysteem

Als je al deze betaalmethodes wil aanbieden in je restaurant, dan kan het onoverzichtelijk worden. Kies voor een kassasysteem die al deze betaalmethodes integreert. Met booq POS kies je voor overzicht, keuzevrijheid en flexibiliteit. Zo bied je je gasten een zorgeloze betaalervaring!