Stroomlijn je terras in 5 simpele stappen

19 juni 2018

De ijsblokjes en citroenen vliegen weer als een malle de keuken uit, het terrasseizoen is in volle gang! Inclusief de bijbehorende uitdaging: hoe zorg ik voor een maximale omzet én gastbeleving? En misschien wel: hoe maak ik mijn terras 'Top 100'-waardig? Onze terrascoach Patrick Strik vat het antwoord samen in 5 handige tips!

1. Verdeel teamrollen voor maximaal efficiënte looproutes

“Richt je terras in met de combinatie van gastheren/gastvrouwen en runners. Ofwel, één aanspreekpunt voor gasten die zo bij dezelfde persoon bestellen en afrekenen, en runners die via efficiënte looproutes drankjes en gerechten naar de tafels brengen. Runners kunnen zo eenvoudig gecombineerde bestellingen van tafels in dezelfde wijk tegelijkertijd uitserveren. Werken je gastheren/gastvrouwen met handterminals en een mobiele pin, dan is het opnemen van bestellingen en het afhandelen van een betaling eenvoudig en snel geregeld. Zo houd je veel meer tijd over voor gastvrijheid en gastenbinding.”

2. Mobiel bestellen en betalen verhoogt klanttevredenheid

“Tijd om af te rekenen? Laat gasten niet binnen in de rij aansluiten bij het ene pinautomaat op de balie, maar zorg voor mobiele betaalautomaten op het terras. Gasten die aan tafel kunnen afrekenen voelen dat als een stukje extra service: omdat ze hun tafelgezelschap niet hoeven te verlaten, voelt wachten op de pinautomaat niet vervelend. Beknibbel niet op een extra mobiele pin, want ze zijn snel de investering waard. Stel, je hebt een terras met 60 tafels, aangestuurd door twee gastheren/gastvrouwen met handterminals (en runners). Gemiddeld draai je tussen de 600-800 euro omzet in een piekuur per handterminal. In de horeca wordt al 50-80% van alle transacties gepind! Dat is dus minimaal 300 van de 600 euro in je piekuur. In dit voorbeeld heeft elke gastheer/gastvrouw ieder uur  10 gasten die een pintransactie doen.  Delen ze een betaalterminal, dan duurt zo’n transactie al snel 3 minuten: de terminal ophalen, eventueel wachten tot je collega ermee klaar is, terugbrengen naar de klant, afrekenen, pinterminal weer wegbrengen. 10 gasten x 3 minuten betekent dat je gastheer/gastvrouw een half uur lang geen andere gasten kan helpen of bestellingen op kan nemen. Met meer pinterminals op het terras kun je dat tijdverlies op je terras beperken en heb je zo’n terminal in een maand terugverdiend!

Wat trouwens ook veel tijd bespaart, is afscheid nemen van papieren orders en het handmatig doorgeven van bestellingen aan de bar en keuken. Een vliegende start op het terras vraagt om een flexibel mobiel afrekensysteem. Daarbij voert de bediening bestellingen in via een smartphone of industriële handterminal. Zo voorkom je moeilijk leesbare briefjes, weggewaaide tickets en stapels met papieren orders waardoor de keuken het overzicht verliest. Alle orders worden gewoon digitaal doorgesluisd naar de juiste afdelingen. Zonder dat je bediening (of de keuken!) daar extra tijd aan kwijt is. Bovendien kun je slimme mobiele kassasystemen met één hand bedienen, zodat er óók nog een hand vrij blijft voor het dragen van een dienblad, afruimen, etc. Extra efficiënt.”

3. Optimale orderverwerking bij elke afdeling

“Worden digitale bestellingen via handterminals vervolgens verwerkt via interne touchschermen zoals bij de booq Bar/Kitchen Manager, dan wordt het hele proces nóg efficiënter. Drankbestellingen komen dan automatisch op een scherm in de bar terecht en gerechtenbestellingen automatisch op het scherm van de bijbehorende afdeling in de keuken. Dankzij visuele elementen zoals kleuren en iconen is altijd inzichtelijk waar elke partie in de keuken mee bezig is. Bestelt tafel 9 als voorgerecht gegratineerde mosselen en een salade met gegrilde kip, dan verschijnt de salade op het scherm bij de vleespartie en de mosselen bij de vispartie. Begint de vleespartie met de bereiding, dan verschijnt een pannetje bij de vispartie. Zo kunnen beiden hun timing perfect afstemmen en zijn de gerechten gelijktijdig klaar.

Ook bij het barscherm kun je bestelde items automatisch in de meest handige volgorde op de digitale bon weergeven: warme dranken samen en bieren samen, bijvoorbeeld. Zo kunnen die als laatste worden ingeschonken en arriveren ze in optimale kwaliteit aan tafel. Verder kun je de volgorde van items ook nog zo indelen dat deze perfect overeenkomt met de pakvolgorde achter de bar en in de koeling! En de booq Bar Manager biedt nóg een uniek voordeel: dankzij een speciale kleurcodering krijgen bonnen van tafels die bij elkaar in de buurt liggen dezelfde kleur. De barmedewerker ziet op zijn scherm aan de kleuren precies welke bestellingen efficiënt samen uitgeserveerd kunnen worden, en kan deze dan eenvoudig combineren. Zo lopen runners geen onnodige meters en blijft er meer tijd over voor extra bestellingen en tevreden gasten.”

4. Slimme upselling voor extra omzet

“Zorg dat op handterminals de producten met de meeste marge als eerste benoemd worden. Stel dat een gast bijvoorbeeld een biertje vraagt, dan suggereert de handterminal als eerste ‘bier X, groot’. Via de handterminal kun je ook zogeheten gesloten vraagstellingen naar voren laten komen om je bediening aan tafel te helpen, vragen waarop gasten sneller bevestigend antwoorden. Bijvoorbeeld “Kan ik u nog een glas wijn inschenken, of wilt u iets anders drinken?” in plaats van de vraag “Wilt u nog iets drinken?”. Overstappen op zo’n gesloten formulering kan echt procenten aan omzet schelen.”

5. Laat online kansen niet liggen

“Omdat de consument steeds meer tijd online doorbrengt, liggen daar steeds meer kansen. Daarmee bedoel ik dan niet alleen dat je als ondernemer tegenwoordig ook thuis, in de trein en zelfs in het buitenland realtime je verkoop- en personeelsgegevens kunt inzien en bijsturen – hoewel dat superhandig is. Ik bedoel vooral dat gasten hun eigen reserveer-/bestelmoment willen kiezen. Uiteraard door aan tafel bij een medewerker hun bestelling door te geven, maar bijvoorbeeld ook door zélf via hun smartphone een bezorgmaaltijd te regelen, door op Facebook een tafeltje bij hun favoriete restaurant te reserveren, of door een self-service-bestelzuil bij jou in de zaak. Zelf bestellen en betalen, en dan bijvoorbeeld op een speciaal afhaalscherm zien of je bestelling bereid wordt of al afgehaald kan worden bij de balie. Dit biedt ondernemers én gasten veel meer mogelijkheden.”

Óók jouw terras klaar maken voor de Terras Top 100?

Meer weten over jouw voordelen bij mobiel bestellen en betalen, bar- en keukenmanagement, (online) tafelreserveringssoftware en bestelwebsites? Bel naar 0880 55 66 77 – ons team staat voor je klaar!