Terugblik op Gastvrij Rotterdam 2021

23 september 2021

Drie dagen lang ontmoeten, proeven en beleven. Wat hadden we er met z’n allen lang naar uitgekeken: elkaar weer fysiek ontmoeten tijdens een live evenement. Tijdens Gastvrij Rotterdam, de horecavakbeurs voor ambitieuze horecaprofessionals, mocht het weer. Duizenden horecaondernemers en -managers kwamen de afgelopen dagen naar Rotterdam Ahoy om zelf de nieuwste producten en innovaties te ontdekken.

Het was even spannend. Zou na anderhalf jaar stilte door corona de horecavakbeurs nog wel hetzelfde zijn? En zouden bezoekers al wel behoefte hebben aan een groot evenement? Het antwoord was overduidelijk: Ja! De sfeer op Gastvrij Rotterdam was zoals vanouds; honderden enthousiaste exposanten uit verschillende niches die alles uit de kast haalden om te laten zien wat zij te bieden hebben. De goede sfeer onder de bezoekers bevestigt het beeld dat beurzen nog steeds van waarde zijn voor de horecabranche.

Team Eijsink op Gastvrij Rotterdam

Ook wij waren blij dat we als kennispartner op het gebied digitalisering, na een jaar afwezigheid, weer op Gastvrij Rotterdam aanwezig konden zijn. Het was een feest om horecaondernemers weer op onze stand te mogen ontvangen. Mede ingegeven door corona, staan de thema’s personeelstekort, rendement en selfservice dit jaar centraal voor ondernemers. Met een frisse stand en de nieuwste innovaties op het gebied van bestellen en betalen lieten we ondernemers zien wat digitalisering kan betekenen op bovengenoemde onderwerpen. Niet bij Gastvrij Rotterdam aanwezig geweest? Ook buiten de beurzen om staan onze experts voor je klaar. Boek geheel vrijblijvend een 1-op-1 sessie om jouw vragen beantwoord te krijgen.

Vegan Taste Lab

De veelzijdigheid van de horecabranche was op de beurs duidelijk zichtbaar. Al was er een thema dat onmiskenbaar naar voren kwam; veganisme. Binnen de samenleving is er de laatste jaren zijn steeds meer aandacht voor dit thema en ook de horeca heeft veganisme omarmt. Gastvrij Rotterdam omarmde deze trend eveneens door een groot ‘Vegan Taste Lab’ in te richten. Leveranciers van plantaardige producten boden een compleet overzicht van de mogelijkheden op gebied van veganisme. De meest unieke gerechtjes, zoals de Bieterbal kon je hier proeven. Genoeg inspiratie om je eigen menukaart veganproof te maken.  

Trends en innovaties

Naast trends op het gebied van eten en drinken, waren er op de beurs ook innovaties te ontdekken op het gebied van technologie. De focus op selfservice-oplossingen zoals bestelzuilen, bestelsites en QR-bestellen was op diverse stands sterk aanwezig. En dat is logisch, selfservice wordt steeds belangrijker binnen de horeca. Selfservice-oplossingen, zoals QR-bestellen helpen bij één van de grootste uitdagingen van horecaondernemers op dit moment: personeelstekort. Door bijvoorbeeld QR-codes te plaatsen op het terras, hoeft je personeel niet de orders op te nemen maar alleen uit te serveren, en blijft er meer tijd over voor persoonlijke gastvrijheid. Gasten willen bovendien graag zelf aan de knoppen zitten.

Hoewel een enkele digitale oplossing zeker een bijdrage levert aan het digitaliseren van jouw horecazaak, behaal je pas echt meer rendement door in te spelen op alle componenten van de klantreis. Deze begint bij reservering en eindigt bij betaling (en eindigt voor de ondernemer bij het inspelen op verkregen data). Door verschillende deeloplossingen te integreren bied je de (omnichannel) service die aansluit bij de wensen van de gast.

Wil je hier samen met één van onze experts over sparren? Plan een 1:1 afspraak.