WERKMAN, huiskamer van Groningen

16 april 2021

Eten, drinken, dansen en werken: bij WERKMAN aan de Grote Markt in Groningen moet iedereen zich op ieder moment van de dag welkom voelen. Maakt de zaak geen indruk met haar spectaculaire glazen uitbouw met van buitenaf zichtbare verdiepingen, dan is het wel met de gastbeleving. “We willen meer bieden dan een lekkere steak en perfect geschonken drankje, en bovenal een plek zijn voor mooie momenten en herinneringen“, vertelt eigenaar Maurijn Westerhof.

“De juiste locatie is behoorlijk bepalend voor het succes van je zaak. Bij voorkeur zit je op een plek waar voldoende traffic is op alle momenten van de dag. Een locatie als deze (voormalige cadeauwinkel Expo) aan de Grote Markt is een buitenkansje. Omdat mijn vader, Bert Westerhof, verschillende horecazaken heeft, waaronder Ocean 41 en Club Kokomo die hier vlakbij huizen, zaten we dicht bij het vuur. Toen we hoorden dat dit pand beschikbaar kwam, wisten we direct dat de potentie goed was. Mijn vader zag het niet zitten om er nóg een bedrijf bij te runnen, maar voor mij kwam de kans op precies het juiste moment.”

Modern en vrouwelijk ontwerp

Na gedegen onderzoek ontstond het idee voor een trendy Grandcafé-achtig concept in een nieuwe jasje. “Vanaf het begin wisten we dat een flinke verbouwing noodzakelijk was. Dat gaf ons direct de kans om het gehele concept vorm te gegeven met onze primaire doelgroep in gedachten: een vrouw van rond de 28 jaar. Een hele bewuste keuze, want vrouwen van rond die leeftijd komen hier gezellig lunchen met collega’s, wat eten en drinken met vriendinnen maar óók uitgebreid dineren met hun ouders. En… als je die leuke dames in je zaak hebt, sluiten de mannen vanzelf aan“, vervolgt Maurijn met een glimlach.

Kop koffie, cocktail, goed glas wijn

Het resultaat van de verbouwing is werkelijk prachtig. Op maar liefst drie verdiepingen, een vide, serre en het grote terras genieten de gasten van alles wat WERKMAN te bieden heeft. Elke verdieping heeft zijn eigen stijl. Een borrel drink je beneden in de gezellige bar. Lunchen en dineren doe je in het prachtige restaurant op de eerste verdieping. En wil je rustig werken, vergaderen of een feestje organiseren, dan leent de huiskamer bovenin, met faciliteiten zoals extra stopcontacten en de mogelijkheid om te bestellen via een QR-code, zich uitstekend. En omdat de vernieuwde gevel van glas is, heb je vanuit het restaurant en de huiskamer een fantastisch uitzicht over de Grote Markt richting de Martinitoren. “Het mooie is dat we het glas ook open kunnen schuiven. Dat maakt dat je ook binnen een buitengevoel hebt!”

Groningse kunstenaar als inspiratiebron

Het werk en leven van de Groningse drukker en kunstenaar Hendrik Nicolaas Werkman is de inspiratie voor de inrichting en naam van de zaak. “Nuchterheid, no-nonsens, historie en het vertegenwoordigen van arbeid, dat is Werkman. Zijn voorliefde voor kleur en creatieve vormentaal komt overal in de zaak terug. Het concept benadrukt veel huiselijkheid en gastvrijheid met een uitgesproken, modern interieur dat goed past bij onze primaire doelgroep. Én, we bereiden alle gerechten met net zoveel oog voor detail als Werkman deed met zijn kunstwerken.”

Zo zorg je dat mensen komen en blijven hangen

Mede dankzij het imponerende pand wisten gasten WERKMAN vanaf het eerste moment te vinden. “We openden in juni, midden in de coronatijd, en zelfs al tijdens de proefdagen draaiden we acht shifts per dag!”, vertelt Maurijn. “Ook het feit dat we qua menukaart iets bijzonders bieden, we bereiden onze gerechten namelijk op een Josper-grill, maakt dat we ons onderscheiden. Bovendien hebben we ons team goed getraind en dat wierp zijn vruchten af. Ik ben heel blij met onze tafelreserveringsoftware, want dat hielp ons om zo efficiënt mogelijk de tafels te bezetten. En omdat gasten eenvoudig online konden reserveren, voorkwam het veel extra telefoontjes.”

“Maar ook op een mooie locatie als deze moet je je best doen om te zorgen dat de mensen naar jóu komen. Op de zomeravonden hebben we daarom regelmatig een DJ laten draaien. Extra sfeer en beleving maakt dat mensen die dineren lekker lang blijven hangen en ook de mensen die langslopen tóch nog even besluiten te gaan zitten, omdat het zo gezellig is.”

Sturen met een totaalplatform

“Een zaak van dit formaat, met drie verdiepingen, een tussenverdieping en terras is best complex. De centrale bar zit beneden en de open keuken op een tussenverdieping vlakbij het restaurant. Dat betekent dat onze medewerkers behoorlijk wat meters moeten maken. Juist daarom is het nóg belangrijker om alles zoveel mogelijk te automatiseren. We zorgden er met digitale keukenschermen gekoppeld aan de kassa en handhelds voor dat iedere bestelling rechtstreeks in de keuken en bar uitkomen. Daarmee kan ons team direct starten met de bereiding, eenvoudig bestellingen kan combineren en in een keer uitserveren. Dat scheelt ons mega veel tijd.”

“In mijn visie als horecaondernemer werk ik het liefst met zo min mogelijk partners en met korte lijnen. Omdat mijn vader bij Paviljoen van de Dame en onze vrienden van Cappuvino goede ervaringen hadden met de software van booq, was dat ook onze keuze. Het totale platform kan verschillende onderdelen van je bedrijfsprocessen zoals het kassasysteem, maar ook QR-bestellen, je personeelsplanning, reserveringssysteem en keuken-en barmanagement met elkaar integreren. Dat werkt efficiënter en maakt dat ik gerichter kan sturen. Het bevalt heel goed, ik zou niet meer anders willen!”

Bekijk de video

en zie hoe booq in praktijk bij WERKMAN werkt!
 

Wil je net als WERKMAN efficienter werken dankzij het slimme totaalplatform booq? Neem contact met ons op en we gaan samen aan de slag!