Test: ben jij klaar voor datagedreven werken?

19 september 2022

Tuurlijk, jij hebt een schat aan ervaring en je onderbuikgevoel laat je niet vaak in de steek. Maar… je gebruikt ook steeds meer systemen die belangrijke data voor je opslaan. Waarom zou je daar dan niet handig gebruik van maken en er je voordeel mee doen?! Het kan haast niet anders dan dat jij ‘ja’ zegt op een flink aantal van de onderstaande stellingen. Hieronder lees je waarom het aan te raden is om je te verdiepen in de mogelijkheden.

Ik wil belangrijke informatie helder weergegeven hebben in strakke dashboards

□ ja                       
□ nee
Wat is de omzetverwachting en wat is daadwerkelijk gerealiseerd? Hoe verhouden de personeelskosten zich tot de omzet? Hoe doet locatie A het en hoe locatie B? Hoe is de verkoop verdeeld over de week en over de dag? Wat zijn de hardlopers? Welke medewerkers verkopen het meest? Al dit soort informatie kan worden gepresenteerd in overzichtelijke diagrammen en grafieken, zodat jij precies weet hoe de zaken er voor staan.

Ik wil realtime bij kunnen sturen

□ ja                       
□ nee
Waarom wachten tot het moment voorbij is? Met de juiste tool hebt je realtime inzicht in je gegevens en kun je à la minuut bijsturen. Zo loop je nooit achter de feiten aan.

Ik wil meer rendement uit mijn menukaart

□ ja                       
□ nee
Hoeveel procent van de omzet komt van welke omzetgroepen? Welke producten worden het meest verkocht? En hoe is die spreiding over de dag? En wat gebeurt er eigenlijk met de verkoopcijfers als je een hardloper iets duurder maakt? Op basis van deze informatie kun jij bepalen of je gerechten en dranken die niet goed verkocht worden moet vervangen, en of je bepaalde gerechten op bepaalde tijdstippen wellicht een prominentere plek moet geven op de digitale menukaart om zo meer marge te pakken.

Ik wil periodes vergelijken en trends kunnen signaleren

□ ja                       
□ nee
Hoe verschillende cijfers van deze week ten opzichte van die van vorige week? En is er een verschil tussen deze periode en dezelfde periode vorig jaar? Waren er andere producten of medewerkers die het verschil verklaren? Kan het weer wellicht invloed gehad hebben op de verkoop per dag of de verkochte producten? Met de juiste informatie kun jij goed anticiperen.

Ik wil mijn personeel slimmer inplannen

□ ja                       
□ nee
Hoeveel reserveringen heb ik eigenlijk staan? Wat is de verwachte drukte op basis van historische gegevens? En hoe ontwikkelt de drukte zich gedurende de dag? Heb jij daar een goed beeld van, dan weet je precies hoeveel medewerkers je moet inplannen tijdens de lunch, het diner en de periode daartussen en welke medewerker waar het best tot zijn recht komt. Zo zorg je voor de juiste balans tussen service, omzet en personeelskosten.

Ik wil upselling stimuleren

□ ja                       
□ nee
Waarom verkoopt Lars heel vaak een fles wijn en Stan alleen maar lossen glazen? Hoe krijgt Sjoerd het voor elkaar dat 60% van zijn gasten een stokbroodje met kruidenboter als voorafje neemt? En waarom bestelt maar liefst 70% van de dinergasten van Marieke een nagerecht en bij Loes maar 24%? Stel nou dat je dat precies weet, dan kun je dit bespreken zodat je team kan leren en je upsell over de gehele breedte verbetert.

 

Ik wil de resultaten van actie-artikelen volgen

□ ja                       
□ nee
Heb je een fantastische actie of aanbieding? Dan wil je natuurlijk ook in de gaten houden hoe deze presteert. Je kunt een specifiek artikel volgen, zodat je precies kunt zien, waar, door wie en op welke momenten deze verkocht wordt. Zo kun je jouw acties steeds verder verbeteren.

Ik wil kosten besparen

□ ja                       
□ nee
Als je precies weet wat je verkoopt, kun je ook bepalen wat je moet inkopen. Zo kun je onnodige voorraden en waste voorkomen, en dat scheelt serieus geld. Als je weet hoe het aantal gasten zich gedurende de dag en week ontwikkelt, weet je precies hoeveel personeel je op welk moment moet inplannen en zijn je personeelskosten altijd in verhouding met je omzet.

Ik wil meer winst maken

□ ja                       
□ nee
Winst is uiteindelijk simpelweg het positieve verschil tussen je omzet en de totale gemaakte kosten. Gebruik jij je data als basis om bijvoorbeeld je menukaart winstgevender te maken, en maak je gebruik van de kwaliteiten van individuen om upselling naar een hoger niveau te tillen, dan kun je je omzet verhogen. Verlaag je aan de andere kant je kosten door bijvoorbeeld slimmer te plannen en scherper in te kopen, dan maak je onder de streep meer winst.

Gefundeerde, data-driven keuzes maken is een stuk eenvoudiger dan veel mensen denken én levert je veel op. Dit is natuurlijk slechts een topje van de mogelijkheden die data-driven ondernemen met zich meebrengt. Ben je benieuwd wat het voor jouw zaak kan betekenen? Neem contact op met Eijsink voor een persoonlijk en vrijblijvend advies.