Herberg Den Hemel: “Je team en gasten zijn meer waard dan snel geld”

14 december 2020

Het karakteristieke pand in Hilvarenbeek uit 1922 waar opa regelmatig een borrel dronk en hun ouders vroeger gingen stappen, maakten Danique en Pim van Beurden (zus en broer) met de grond gelijk. Zo kwam er ruimte voor hún Herberg Den Hemel: een nieuwe ‘oude boerderij’ met de sfeer van toen, maar de high tech van nu. “Automatisering speelt een hele grote rol. Zo hou je namelijk meer tijd over voor wat belangrijk is: je gasten!”

Het team begon 10 jaar geleden al met een eigen zaak in Hilvarenbeek: Grand-Café De Zwaan. Drie jaar geleden kwam daar Herberg Den Hemel bij. “Als je geschiedenisboeken van Hilvarenbeek openslaat, zie je twee horecazaken terugkomen: De Zwaan en de Herberg. Beiden echt iconen in het dorp. Als echte Hilvarenbekenaren vinden we het belangrijk dit te behouden en gingen we met beide zaken aan de slag. We wilden die historie nieuw leven in blazen.” 

Drie disciplines

De nieuwe Herberg Den Hemel voelt als klassieke boerderij, inclusief sierlijke scheuren in de muren. Maar óók met moderne verlichting en high tech procesondersteuning. “Alles moet kloppen, van wat op het bord ligt tot de ambiance. Daarbij richten we ons op drie belangrijke pijlers. Allereerst willen we onze gasten een bijzonder moment bezorgen. Daarnaast willen we van onze medewerkers een echt team creëren. En als we tijd over hebben, hopen we dat we de wereld ook een beetje mooier kunnen maken.”

Dit alles vindt bij Den Hemel plaats binnen drie disciplines onder één dak: een restaurant met groot terras, twee grote zalen voor feesten en partijen, plus een vergaderzaal voor zakelijke events. “Het is echt een groot pand, de afstand van de keuken naar het terras is misschien wel 40 meter. Oorspronkelijk waren we een beetje van de oude stempel en wilden we nog met een viltje en pen orders op gaan nemen, maar dat werkt hier niet. Bovendien hebben we een heel jong team, dus moet het systeem ‘hufterproof’ zijn. Géén rompslomp met onnodige administratie en ingewikkelde software. Die tijd steken we liever in onze gasten. Toen was de keuze voor Eijsink snel gemaakt.”

Keukenschermen (niet) het raam uit

De vrijheid van kassasysteem booq POS was precies wat ze zochten. “De jeugd is toch gewend aan computers en apps, dus de kassa-app heeft iedereen zo onder de knie. Orders komen direct aan in de bar of keuken, daar hoeft niemand voor te lopen. En zijn er geen partijen dus willen we onze feestzalen gebruiken als restaurant? Dan past booq zich daar flexibel op aan. Dat is wat we nodig hadden.” Naast booq POS kozen de eigenaren vervolgens ook voor booq Tafelreservering en de booq Bar/Kitchen Manager: touchscreens waarop de orders digitaal verschijnen in de juiste volgorde en bij de juiste partie.

“In de eerste week wilde ik die schermen trouwens  zo weer uit het raam gooien”, lacht Danique. “Voorheen nam de bediening alles met pen en papier op, toetsten ze het in op de kassa en kwam er in de keuken een bonnetje uit de printer rollen. En opeens ging alles anders en hoefden we amper meer met elkaar te praten. Het was in die eerste weken gewoon te druk om aan die omslag te kunnen wennen. Maar na drie weken sprong de vonk over. Je hebt zo veel minder fouten, niets wordt vergeten! En nooit meer dat eindeloze gekras op bonnen omdat tafel 12 toch naar tafel 24 verhuist, en nee toch naar tafel 40... Fantastisch. Dat regelt het systeem nu automatisch.”

De nieuwe automatisering maakt het verschil in ervaring tussen medewerkers ook minder voelbaar. “Nu hebben ze allemaal een ‘computer’ in hun zak, met daarop de volledige menukaart en alle ingrediënten. Voorgeprogrammeerde upselling, een tafelplattegrond… Iedereen kan er goed mee werken en gasten de juiste service bieden.”

Online bestellen in de lockdown

Toen kwam twee jaar na de opening de coronacrisis. “Financieel is 2020 natuurlijk een rukjaar. Toch heeft het ook wat gebracht. Normaal gesproken blijf je in een druk tempo aan de gang en ontstaan zo blinde vlekken. Je valt onbedoeld in een soort sleur waardoor je minder goed kunt kijken naar wat je misschien beter anders kunt doen, of waar je mee moet stoppen, of waar juist kansen liggen.” Danique verwacht dat als ze over 10 jaar terugkijken, zo’n reflectiejaar best goed is geweest. “Maar tot die tijd denk je bij elke zonnestraal: ‘nu had het terras ook vol kunnen zitten’.”

“Tijdens de eerste lockdown deden we niets. Dan merk je daarna dat het hele team er toch echt opnieuw in moet komen en gasten je wat uit het zicht zijn geraakt. Daarom vroegen we Eijsink tijdens de tweede lockdown om implementatie van een booq Bestelsite. Dat was heel snel geregeld en supergemakkelijk in gebruik: iedereen kan ermee aan de gang en gasten bestellen graag online een Den Hemel-maaltijd voor thuis. Daarmee kunnen we het verlies van de lockdown niet compenseren, maar het team blijft actief én je blijft bij gasten top of mind. Het is een fijne nieuwe omzetstroom, dus dit blijven we na de heropening van de horeca gewoon gebruiken.”

Mensenmensen

Danique maakt van de lockdown ook gebruik om ‘het merk’ van Herberg Den Hemel verder vorm te geven. Gasten konden bijvoorbeeld rond 5 december terecht voor een ‘Sinterklaas-doe-box’ met knutselwerkjes voor de kinderen en alles om zelf pepernoten te bakken. Wie niet zelf de keuken in wil duiken, kan voor kerst een heerlijk 4-gangendiner bestellen. En samen met andere ondernemers uit de regio ontwikkelden ze een kerstpakket vol heerlijke lokale producten. “We kijken naar slimme mixvormen met andere branches, zoals retail. Al je eieren in één mandje stoppen, is te gevaarlijk. Met zo’n kerstpakket verdien je echt niet veel, maar samen sta je altijd sterker.”

Dat blijkt. Herberg Den Hemel staat, los van het heerlijke eten en het aangenaam vertoeven, namelijk lokaal bekend voor haar personeelsbeleid. Danique investeert bewust veel tijd in het aantrekken en trainen van een jong team. “Als kind word je geboren in een soort rol. De jongste, de oudste, het middelste kind, en op school ben je de stille, de relaxte of de grappenmaker… Op je werk kun je jezelf opnieuw uitvinden. Omdat we zelf ook ‘nog maar’ in de 30 zijn, zijn we oud genoeg om bij te kunnen sturen als iemand slechte keuzes maakt en jong genoeg dat ze dan ook nog naar ons advies willen luisteren. Ik vind die rol van schakel tussen jong en oud erg belangrijk. Niet iedereen heeft zo’n fijn thuis als wij hebben gehad; als we dan iemand kunnen helpen met groeien, doen we dat heel graag. Voor ons zijn de mensen om ons heen en ons netwerk veel meer waard dan snel geld."

Wil je ook meer tijd vrijmaken voor je gasten door de inzet van slimme automatisering? Neem vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee.