Quisine: gastbeleving met de hoofdletter Q

24 november 2020

Quality time wordt steeds spaarzamer en je gasten zijn hyperconnected. De verwachtingen op het gebied van keuzes en snelheid zijn nog nooit zo hoog geweest. De digitaliserende maatschappij vraagt om een nieuw horecaconcept, een nieuwe ideologie. Hoe maak je klantbeleving ultiem en welke technologie heb je daarvoor nodig? De veelbelovende ondernemersvisie van Robin Wijnen, mede-eigenaar van Quisine in Veldhoven, staat voor kwaliteit door eenvoud, waarbij de gast de regie over het restaurantbezoek in handen heeft. Daar willen we natuurlijk meer van weten!

Het placeren, opnoemen van de specials, het aanbieden van een amuse: allemaal momenten die tijdens fine dining tijd kosten en volgens Robin anders benut kunnen worden. ”Tijd is de grootste vijand in gastbeleving. Wie weten daar goed mee om te gaan? Fastfoodketens. In hun snelheid, herkenbaarheid, betaalbaarheid en schaalbaarheid ligt het vertrekpunt voor Quisine. We hebben gekeken wat we aan deze succesvolle componenten van fastservice kunnen toevoegen: kwaliteit en eenvoud. We maken culinaire gerechten toegankelijk voor iedereen en stemmen de gastbeleving optimaal af op de gast dankzij technologie.”

Gasten bepalen het tempo

Quisine richt zijn persoonlijke gastbeleving in met innovatieve technologie. Hoe ziet dit er in de praktijk uit? “De online menukaart is een digitale ober. Gasten bepalen hun eigen tempo door het bestellen via een QR-code op tafel of de app. Wil je avondvullend genieten tijdens een 3-gangen diner? Dan neem je de tijd en geef je via de QR-code je keuzes door wanneer je eraan toe bent. Wil je juist in 20 minuten tijdens een zakelijke lunch een pasta met een glas wijn nuttigen? Dan geef je de bestelling voor je komst door via de digitale menukaart in app.

Dankzij de bestelmogelijkheden van onze app en bestelwebsite Q to Go maken we Quisine voor iedereen passend. Keuzestress en tijdsdruk verdwijnen. We leggen onze gasten in de watten op de manier waarop ze dat zelf willen. Liever een ‘ouderwetse menukaart’ inzien? Ook dat kan natuurlijk.”

De app is voor ons de basis in de vernieuwende kijk op gastvrijheid. Dat lijkt misschien onpersoonlijk of overbodig, maar de flexibiliteit en snelheid die het biedt, geeft de gast juist meer ruimte. Het is aan onze medewerkers om uit te leggen dat we dankzij de app de gastbeleving optimaal afstemmen op de doelgroep. Je bediening kan namelijk restaurantervaring maken of breken. Daarom kiezen wij voor een neutrale vorm waarbij we wel persoonlijk blijven ontvangen en uitserveren. Gerechten worden precies zo geserveerd als ze gefotografeerd zijn in het digitale menu. Zo weet je wat je kan verwachten.

Snel ≠ Fastfood

Wat de M is voor McDonald’s, is een gestileerde Q voor Quisine: maximale herkenbaarheid op de eigen wijnen, servetten en werkkleding. Plús de zekerheid van een goede ambiance met aantrekkelijk meubilair en goed servies. Volgens Robin hoeft een slimme, snelle keuken niet per se ongezond en fastfood te zijn. “Om gasten snel te kunnen bedienen, zorgen we voor een goede mise-en-place en gebruiken we halffabricaten met een kortere bereidingstijd. Hiervoor werken we samen met Sligro.

Onze koks – die op sterrenniveau hebben gewerkt – zijn voor de kaart met herkenbare gerechten aan de slag gegaan. We vinden het belangrijk dat het hoofdingrediënt centraal staat, zonder opsmuk waarbij je je moet afvragen wat je in ’s hemelsnaam geserveerd krijgt. Een goede beenham, een gehaktbal of zeebaars: daar hoef je niet ingewikkeld over te doen.” Quality by simplicity, dus.

Impact maken en interesse wekken

Na de opening afgelopen september moest het restaurant zijn deuren al snel sluiten. “We hebben weinig kans gehad om de inwoners van Veldhoven te laten zien wie we zijn. Prioriteit is nu zichtbaar blijven en ons concept een podium geven. We zetten vol in op social media, hebben een eigen magazine gemaakt en zoeken de verbinding met andere ondernemers in Veldhoven om zo een bredere doelgroep aan te spreken.

Om tijdens de coronacrisis nieuwe omzet te genereren, zijn we extra creatief met bestaande middelen. Dankzij onze bestelwebsite Q to Go realiseren we de afhaal en bezorging van weekmenu’s en a la carte gerechten. Ook ontstond het idee voor de Marqtkraam. De omgang met waste is een belangrijk vraagstuk in de horeca, je kunt immers niet voorspellen wat gasten gaan bestellen. Daarom kun je vanaf zondag in onze app zien wat wij die week in de kraam hebben, van wijn en cadeaubonnen tot bulkgerechten als soep of rendang. Deze reserveer je en haal je op zaterdag op. Win-win!”

“We gebruiken de coronaperiode om het stuk klei wat Quisine is te boetseren tot zijn definitieve vorm. Natuurlijk lijden we omzetverlies en moeten we creatief zijn om maandelijks de salarissen en huur te kunnen betalen. Maar wat positief is, is dat we nu de kans krijgen om te finetunen en weloverwogen keuzes te maken voordat we Quisine op grotere schaal uitrollen. Wat is de eerste anderhalve maand goed gegaan en welke leermomenten trekken we daaruit? We zijn bijvoorbeeld benaderd met de vraag of het concept van Quisine ook gecombineerd kan worden met hotellerie. Q to Stay, misschien wel…”

Automatisering en digitalisering

Essentieel voor het afstemmen van de gastbeleving op de doelgroep is de inzet van automatisering en digitalisering. “Techniek helpt ons om een warm gepersonaliseerd welkom te bieden op een menselijke manier. Door de koppeling met het reserveringssysteem weten we bijvoorbeeld of gasten eerder bij ons gegeten hebben. Dankzij de digitale menukaart kunnen gasten gerechten filteren op allergenen. QR-bestellingen komen direct binnen in de bar waar we tafels kunnen samenvoegen en in 1 loopronde kunnen uitserveren.

Met al deze gecombineerde stappen werken we aan onze efficiency. Dit komt ten goede aan de gast (lees: tevredenheid) en bedrijfsvoering (lees: minder fouten, minder waste, tijdsbesparing en minder personeelskosten).”

Schaalbaarheid en ambitie

Quisine steekt zijn gezonde ambitie niet onder stoelen of banken. De schaalbaarheid tot een grote franchiseonderneming is vanaf dag één in ogenschouw genomen, zodat meteen de juiste keuzes passend bij deze ambitie zijn gemaakt. De sleutel tot succes is de samenwerking met een aantal jonge ondernemers die hun strepen ruim verdiend hebben in de horeca en daardoor aandeelhouders zijn geworden. Nu Quisine in Veldhoven draait, is het doel om in de nabije toekomst de volgende vestiging te openen. Eerst meerdere vestigingen in Brabant en dan langzaamaan op andere plekken in Nederland; Quisine is op zoek naar franchisenemers. “Het streven is om eind 2022 vijf vestigingen open te hebben.

Wij geloven zo sterk in onze nieuwe ideologie dat het de benchmark zou kunnen worden. Om dat waar te maken, vonden wij in Eijsink een partner die met ons deze ontdekkingsreis aangaat en onderweg nog mooier kan maken. We inspireren elkaar: samen halen we dankzij digitalisering nog meer uit de restaurantbeleving.

Net als Quisine aan de slag met een bestelsite en het digitaal doorgeven van je bestelling? Neem vrijblijvend contact met ons op.